11 desember 2012

Dag 11 – Cuento de navidad





Dagens film er den Spanske filmen Cuento de navidad fra 2005. Filmen er regissert av Paco Plaza og har Elsa Pataky, Maru Valdivielso, Christian Casas og Ivana Baquero i hovedrollene.



Synopsis: En gruppe barn finner en skadd kvinne i skogen. Hun bærer på en nissedrakt og har falt ned i en grop. Når to av barna løper til politiet finner de en plakat som sier at damen er en farlig psykopat. De bestemmer seg for å holde henne fanget i gropen og kreve løsepenger for henne. En dum beslutning. 


 




Jeg har gjort et forsøk i år på å finne julefilmer som ikke er amerikanske eller britiske, men det har vist seg å være vanskelig. Hovedproblemet er at julefilmer fra andre land virker å være mer lokasjons bestemte, noe som da vil si at DVD distributørene tror at filmen kun er interessant for landets befolkning. Dette fører da med seg at de fleste europeiske julefilmene jeg har funnet er utekstet, og da blir det vanskelig for meg å få med meg hovedelementene i filmen.



Men jeg har iallefall funnet en spanske julefilm som er dagens film. Men typisk nok er dette snakk om en spansk juleskrekkfilm, og ikke en koselig spansk julefilm.



Cuento de navidad er en spansk TV-film som var med i den spanske TV-serien «Películas para no dormir eller Films To Keep You Awake » fra 2005.



Filmens handling er lagt til 1985, så de gjør sitt ypperste for å vise at filmen er lagt til denne perioden.



De ser på Karate Kid på TV, bruker Walkman's, Apache sykler og walkie-talkies for å nevne noe.
Skuespillet i filmen er meget bra og spesielt barna gjør en meget god jobb her.



Barna ser fra tid til annen på en film og man får da se noen minutter fra denne filmen. Zombie Invasione, og denne filmen i filmen er faktisk også meget underholdende. Om de hadde laget en full utgave av den så hadde den nok fort havnet i filmhyllen min for å si det slik.



Filmen var faktisk både morsom, og underholdende, men jeg føler at den hadde helt feil markedsføring. Iallefall DVD-utgaven min. Filmen er som en spansk utgave av The Goonies, men utifra DVD coveret, bildene bakpå og 15-årsgrensen er den fremstilt som en splatter, noe den langt der i fra er.



Filmen varer kun i 1 time og 10 minutter, så dette er helt klart en film som man bør kunne ta seg tid til å se.



Meget overraskende film, som imponerte iallefall meg.

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar