02 desember 2012

Dag 2 – Mixed Nuts




Dagens film er den amerikanske filmen Mixed Nuts fra 1994. Filmen er regissert av Nora Ephron og har Adam Sandler, Rob Reiner, Madeline Kahn og Steve Martin i hovedrollene.



Synopsis: Philip driver Lifesavers, en hjelpetelefon for folk med problemer. Staben hans er forholdsvis udugelig - Mrs. Munchnik er ofte svært uhøflig, mens Catherine er håpløst forelsket i Philip - og selv sliter Philip med ensomhet og en svært skrantende økonomi. Når julehøytiden nærmer seg blir henvendelsene stadig merkeligere, noe som driver den konkurstruede virksomheten enda lenger inn i kaos. Det blir ikke særlig bedre når Philip forelsker seg i en transvestitt. 
 


Mixed Nuts er etter sigende basert på den franske filmen Le père Noël est une ordure fra 1982. Denne filmen er godt likt og er visstnok en meget underholdende og morsom. Dermed hadde jeg ganske store forhåpninger når jeg satt meg til rette i stolen og satt i gang Mixed Nuts.



Filmen har en imponerende casting liste med mange festlige skuespillere, men filmen føles (iallefall ikke for meg) ikke så veldig morsom. Greit nok det er en svart komedie, men i likhet som gårsdagens film så blir det rett og slett litt for deprimerende greier. Steve Martin er vel stort sett den eneste som redder filmen fra en helt elendig karakter, men det er bare såvidt.



Hele konseptet med en såkalt «suicide hotline» som vel rett og slett ikke hjelper de som ringer inn føles ikke akkurat som noen høydare i juletiden for å si det sånn.



Den eneste scenen som jeg syntes var litt underholdende var Adam Sandlers serinade under middagscenen, den humret jeg faktisk av, en gang.



Filmen ble ingen stor suksess og med et budsjett på 15 Millioner Dollar, så spilte den kun inn 6 millioner. Men i etter tid har den blitt en slags kult hit og medregnet både VHS og DVD salg så regner jeg med at filmen nå iallefall har gått i pluss.



Skuffende saker som jeg hadde håpet skulle være festligere. Ingen film å bruke førjulstiden på dessverre.



Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar