08 desember 2018

Dag 08 – Juleblod






















Dagens film er den norske filmen Juleblod fra 2017. Filmen er regissert av Reinert Kiil og har Sondre Krotoft Larsen, Julia Schacht, Jørgen Langhelle og Stig Henrik Hoff i hovedrollene. 

 
Synopsis: Så sikkert som at vinter kommer etter høst, slår en beryktet seriemorder til på juleaften. Han blir derfor omtalt som Nissen, og har rammet Norges utstrakte land hver julaften i over 13 år. Nå nærmer det seg jul igjen, og etterforskerne Thomas Rasch og Terje Hansen må kjempe mot klokken for å komme Nissen i forkjøpet før han slår til igjen. Samtidig har en vennegjeng samlet seg i Nord-Norge for å feire jul sammen, lykkelig uvitende om at en gal nisse er på frifot.

Trailer:

Her i lille Norge produseres det ikke så mye film og det faktum at det nå har kommet to norske juleskrekkfilmer med kun noen års mellomrom må sies å være artig. Den forrige juleskrekkfilmen var O Hellige Jul fra 2013, som jeg så julen 2014. Den likte jeg veldig godt så vi får se hvordan Juleblod er i forhold til den. 

 
Juleblod er den fjerde langfilmen til regissør Reinert Kiil etter å ha laget Hora, Inside The Whore og Huset. Jeg har vel ikke blitt sånn kjempe imponert over disse tidligere filmene, men de både Hora og Huset hadde jo elementer som jeg syntes var ok. Men jo mindre som sies om Inside The Whore jo bedre for å si det sånn. 

 
Filmen gjorde det ikke så veldig godt når den ble vist på kino her til lands med kun rundt 5000 betalende kinotittere noe som også visstnok førte med seg at økonomiske problemer for folka bak filmen. Vi får jo da håpe at filmen gjør det vesentlig bedre nå som den er tilgjengelig på Streaming og disc. 

 
En ting jeg faktisk ikke hadde fåt med meg er at Kiil har jobbet på mange andre storfilmer, da først og fremst innenfor research og rekvisitt avdelingen. Her kan filmer og tv-serier som Beatles, Lillyhammer, Trygdekontoret, Babylon A.D, Kautokeino Opprøret og DeUsynlige for å nevne noen.

 

Med tanke på at dette er en norsk lavbudsjetts-film så er det moro å se at kjente skuespillernavn som Stig Henrik Hoff, Frank Kjosås , Jørgen Langhelle, og Sondre Krogtoft Larsen er å finne i filmen. Krogtoft Larsen var jo også med i Kiils forrige film Huset, mens Langhelle hadde en rolle i Hora. Thomas Felberg, Truls Svendsen og Kiil selv har jo også noen artige småroller her. 

 

Skuespillet er også over gjennomsnittlig godt og de gjør en god jobb med å få oss tittere til å identifisere oss med de forskjellige karakterene og faktisk bry oss om dem. Selv om et par av jentene overspiller litt til tider. 

 
Filmteknisk sett syntes jeg dette var ganske imponerende. Gode lokasjoner, rekvisitter og jg likte godt kameraføringen. Da veldig mye nyere filmer liker å klippe, klippe, klippe i filmen for å få mest mulig action gikk det her litt mer sakte og bedagelig for seg noe jeg liker godt. 

 
De praktiske effektene er det heller ikke mye å se si på da dette også var bra saker. Godt å se at det er folk også i Norge som kan levere gode praktiske effekter. 

 
Det eneste jeg sliter litt med er lyssettingen i filmen da jeg syntes det tidvis er litt i overkant mørkt i noen scener og jeg sliter litt med å få med meg hva som i det hele tatt skjer på skjermen. 

 

Spørsmålet mitt er litt hva man skal forvente av en lavbudsjettsfilm. Skal man sammenligne denne med Hollywoodproduksjoner som er laget å mangfoldige millioner kroner eller skal man senke forventingene sine litt. Personlig mener jeg at en film skal være underholdende uansett om den kostet 100 000 kroner eller 1000 millioner kroner. 

 
Jeg ser ellers på nettet at filmen har fått rimelig dårlige anmeldelser, men jeg må si jeg faktisk ble underholdt av denne filmen jeg. På tross av litt småproblemer her og der. 

 
Langt i fra noen typisk julefilm, men bedre enn jeg hadde forventet. Så for de som ønsker en veldig veldig alternativ julefilm er dette noe å sjekke ut. 
 
Terningkast:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar