05 desember 2018

Dag 05 – The Christmas Star






















Dagens film er den kanadisk-amerikanske filmen A Christmas Star fra 1986. Filmen er regissert av Alan Shapiro og har Susan Tyrrell, Stuart Jameson, Edward Asner og Karen Landry i hovedrollene.

 

Synopsis: Horace McNickle sitter i fengsel etter å ha bedrevet pengeforfalskning. En uke før jul rømmer han og kler seg ut som julenissen. Jaktet av politiet gjemmer han seg i forstadsområde hvor to barn tror han er julenissen. Horace utnytter barnas feiltolkning og bruker de for å prøve å få tak på ransutbyttet. Men underveis føler han at man savner julen og dens mening og begynner å komme på andre tanker. 
 
Trailer: Finner desverre ingen trailer til denne filmen. 
 
Jeg må si jeg ble litt overasket da jeg undersøkte lit om denne filmen, for det er ikke så mye informasjon å finne og ikke klarte jeg å finne en enste trailer til denne filmen heller. Grunnen til at jeg føler dette er litt rart er enkelt og greit at The Christmas Star er en Disney film. Kanskje jeg har snublet over en ukjent liten Disney juleklassiker? 

 
Vel når sant skal sies så er dette en Disney TV-film som ble vist som en del av deres «Disney Sunday Movie» serie 14. Desember 1986, noe som forklarer at den ikke er så utbredt. Men den kom ut både på VHS i Usa og på DVD i September 2004, så den er i det minste tilgjengelig. 

 

Uansett, filmen er ganske underholdende, selv om man allerede etter de første tjue minuttene fint klarer å gjette på hvordan dette skal ende. Filmen appellerer nok først og fremst til de litt yngre i familien, selv om de voksne også kan få litt ut av denne filmen.

 
Om man skal utsette på noe så blir noen av rekvisitene og lokajonene ser litt billige ut, men dette er jo langt i fra uvanlig når det er snakk om TV-filmer. 

 
Regissør Alan Shapiro er kanskje et navn som er kjent for en del da han etter denne filmen regiserte The Crush fra 1993 (Som jeg har planer om å se i nær fremtid) og familiefilmen Flipper med Paul Hogan og Elijah Wood i hovedrollene. 

 
Hovedrolleinnehaver Ed Asner er en mann de fleste bør ha sett før selv om de kanskje ikke vet hvem han er. Asner har nemlig godt over 350 filmer på samvittigheten og blant de best kjente kan jo JFK, Hard Rain, UP, El Dorado, The Anmial og They Call Me Mr. Tibbs nevnes. Han spilte også rollen som Julenissen i «Elf» fra 2003 som jeg så her på bloggen i 2012. 

 
Han er nok den jeg føler gjør den beste jobben her, for resten spiller dessverre ikke så veldig godt. Det blir tidvis noe litt overdrevet over replikkene til barneskuespillerne føler jeg og det kommer ganske tydelig frem at de ikke har så mye erfaring. 

 
Filmen har også godt med julestemning i form av både julemusikk, snø, julenisser, julepynt og alt annet som hører julen til, selv om «Storyby-jul» så klart ikke sånn filmatisk sett ser like koselig ut som på landsbygda.
 
Alt i alt en koselig Disney julefilm, men på ingen måte noen juleklassiker. Grei underholdning i førjulen for hele familien. Og vel verdt å sjekke ut om man får tak på den. 
 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar