03 desember 2018

Dag 3 - Pottersville






















Dagens film er den amerikanske filmen Pottersville fra 2017. Filmen er regissert av Seth Henrikson og har Christina Hendricks , Ron Pearlman, Judy Greer og Michael Shannon i hovedrollene. 

 
Synopsis: Maynard Greiger driver en landhandel i den søvnige småbyen Pottersville. Han er en snill mann som gir beboerne mulighet til å krite. Alt går på skinner i livet hans helt til han kniper sin kone sammen med en annen mann på soverommet hjemme hos Maynard. Det er usikkert hva de driver med der, men de er med i en hemmelig klubb og er bærer dyrekostymer. Dette får Maynard til å miste troen på ekteskapet sitt. Han drikker seg derfor full for første gang siden bryllupsnatten sin. I fylla tar han på seg en gorillakostyme og farter rundt. Neste dag er det fult av presse og turister i byen som mener de har sett Bigfoot. Dette skaper en stor oppmerksomhet med mye inntekter for Pottersville... 

 
Når sant skal sies så kjøpte jeg denne filmen med det inntrykket at dette var en slags remake av It’s A Wonderful Life (Som jo er min favorittjulefilm) basert på det faktum at Pottersville er navnet på byen som ville blitt til om George Bailey ikke var født. Men så feil kan man ta for denne filmen var vel omtrent så langt fra den filmen man kan komme. 

 
Ifølge alt jeg leste om denne filmen skulle dette visstnok være en hysterisk morsom komedie. Vel, jeg tror jeg lo en gang i løpet av filmen, da jeg heller følte at hele premisset her ble litt i overkant . Filmen klarer ikke helt blandingen av å være en seriøs film i bunnen med det å forsøke å lage en crazy-komedie oppå der igjen. 

 
Da blir det til at hverken drama eller komedie aspektet fungerte for min del. Det å prøve å blande en Hallmark-julefilm med et Bad Santa konsept lar seg tydeligvis ikke så lett gjøre. 

 

De har fått med seg en imponerende mengde med kvalitets-skuespillere her med folk som Ron Pearlman, Michael Shannon og Judy Greer og de gjør i og for seg en god jobb her basert på det de har fått å jobbe med. Shannon spiller så godt som alltid noen bitre, sinte karakterer i filmene hans spiller i, så det var moro å se at han her spiller en helt motsatt rolle av det han vanligvis gjør. 

 

En liten artig fun-fact er at damen som spiller visedetektiv her er Blake Perlman, som er datteren til Ron Pearlman som her spiller hennes sjef. 

 
Dette er forøvrig regissør Seth Henriksons debut-langfilm og Daniel Meyer som er manusforfatter her har heller aldri vært med å laget en langfilm, så det er jo lov å håpe at de har bedre lykke ved neste mulighet de har til å lage en film. 

 
Filmen har jo litt julestemning med snø og julesanger, men julestemningen får jeg liksom aldri her følte jeg. 

 
Så alt i alt en heller laber julekomedie som ikke er noe å satse på, med mindre man er veldig begeistret for en eller flere av skuespillerne som er med i filmen. 

 
Terningkast:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar