04 desember 2018

Dag 04 - A Christmas Carol 2004























Dagens film er den amerikanske filmen A Christmas Carol fra 2004. Filmen er regissert av Arthur Allan Seidelman og har Jane Krakowski, Jesse Martin, Jennifer Love Hewitt og Kelsey Grammar i hovedrollene. 

 
Synopsis: Han er en gjerrigknark som i sin evige søken etter rikdom har forvandlet seg til en ensom, gammel grinebiter. Men når han på selveste julaften får besøk av Julespøkelsene fra fortid, nåtid og fremtid må han til slutt gå i seg selv. Han lærer seg å åpne sitt hjerte for familie, venner og ikke minst julens budskap om å ta vare på hverandre. 
 
 
Da var det tid for ny filmatisk utgave av Charlkes Dickens juleklassiker A Christmas Carol. En film jeg har sett hvert år på bloggen (bortsett fra i 2015) og den mest populære historien med sine til sammen 14 utgaver. Så et lite jubileum med den 15 versjonen i år altså. 

 
A Christmas Carol 2004 eller A Christmas Carol – The Musical som den også er kjent som er faktisk en av de tidligste julefilmene laget av Hallmark Entertainment for NBC. Så da kan man jo si at Hallmark karusselen allerede er i gang i år. 

 
Denne utgaven av Chistmas Carol er såklart også basert på boken, men også på en musikal med samme navn som ble vist på Paramount Theathre i New York. Denne musikalen var veldig populær og gikk der fra 1. Desember 1994 til 27. Desember 2003. 

 
Som kan forstå ut fra navnet på filmen er det her da altså en musikal og filmen foregår stort sett mer eller mindre stort sett gjennom sanger. Det er Alan Menken som står bak musiken her, mens Lynn Ahrens står bak teksten.


Jeg personlig er litt skesptisk når det kommer til Musikaler. Jeg like for eksempel godt gode gamle musikaler fra 1940 og 1950 tallet, men sliter mer med de mer moderne musikalene hvor stort sett hele filmen skal gjennomføres i form av sang. Her blir det vel en 3-4 sanger for mye for min del, men det blir jo rart å kritisere en musikal for å ha for mye sang så det får vel heller gå på mine preferanser enn å kritisere filmen for dette. 

 
Kelsey Grammer er det nå som har fått hovedrollen som Ebenezer Scrooge og han gjør en god jobb her føler jeg. Han har kanskje ikke den beste sangstemmen i verden, men karakteristisk er den iallfall og godt gjenkjennelig. Grammar adde forøvrig hovedrollen i en film jeg så i 2012, nemlig St. Nick.

 
Av de andre skuespillerne så er det gøy å se TV-skuespillerne Jason Alexander (best kjent fra Seinfeld) i rollen som Jacob Marley og Jane Krakowski (best kjent fra Ally McBeal) i rollen som Ghost of Christmas Past. Og i rollen som Ghost of Christmas Future har de jo fått Geraldine Chaplin som er datter av vår tids største slap-stick komiker nemlig Charles Chaplin. Alltid flotte Jennifer Love-Hewitt dukker også opp i en liten rolle her. 

 
Jeg pleier ofte å kritisere Hallmark for at de ikke klarer helt å få til «film-utseende» på filmene sine. Jeg føler ofte jeg ser på en slags nyhetssending isteden for en film. Men med et budsjett på 17 millioner og kompetente folk bak kamera så ser dette overaskende bra ut til å være en TV-film. 

 

De har ikke overraskende tatt seg litt friheter med historien i forhold til Dickens skrevne utgave, men ikke så mye at det irriterte meg, og grunnpilarene er så klart på plass.

 
Ikke en av mine favoritter når det kommer til filmatiseringer av Dickens historien dette her, men ikke av de mest elendige heller. Så mer eller mindre midt på treet da med andre ord. 
 Terningkast:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar