10 desember 2016

Dag 10 - A Hollywood Christmas


 Dagens film er den amerikanske dokumentaren A Hollywood Christmas fra 1996. Filmen er regissert av Kevin Burns og har Jane Seymour som forteller. 

 
Synopsis: A Hollywood Christmas forteller historien om julefilmene som er laget i Hollywood siden starten i 1889 frem til 1996. 
 
Trailer: Fant ingen trailer til denne filmen desverre så da legger jeg ved Bing Crosby som synger White Christmas istedet.

Da er det tid for noe litt annerledes enn de klassike julefilmene jeg vanligvis ser, for her har vi faktisk en dokumentar. Den ble laget av Van Ness Films, som jeg nå tror har sluttet å lage noe form for film da det siste de står oppført med er en dokumentar med navnet «Hollywood's Top Dogs» fra 2006. 

 

Dokumentaren ble vist på TV kanalen Starz! Network i 1996 og har senere blitt utgitt både på VHS og DVD. Men har nå gått ut av produksjon for lenge siden så den er nok meget vanskelig å få tak på, på et fysisk format. 

 
For meg som etterhvert har sett en god del julefilmer så var det ikke veldig mye ny informasjon her, men dette er en glimrende introduksjon til julefilmer til de som ikke har sett så mye klassiske julefilmer. Men på den annen så var det et par filmer jeg ikke hadde vært borti før som nå kan settes på listen for årene som kommer. 

 
Jane Seymour gjør en god jobb som vert og forteller i denne dokumentaren, selv om jeg personlig kanskje heller ville forsøkt å fått inn en forteller som har litt mer tilknytning til julefilmen. Men dt er nok ikke bare bare å få inn store Hollywood stjerner til en liten dokumentar som vises på en heller obskur amerikansk tv-kanal på 90-tallet. 

 
Jeg kunne kanskje tenkt meg at de hadde fått inn enda litt flere julefilmer inn i dokumentaren enn det som blir presentert her (rundt 25 filmer blir dekket) og litt mindre tid brukt på de store klassikerne. Men dokumentaren er vel primært lagt for et bredere publikum så alt i alt skal man vel ikke klage for mye. 

 
De skal ha skryt for å dra inn litt mer obskure julefilmer i dokumentaren, som den meget underholdende «Santa Claus Conquers The Martians» og «Mr. Magoos Christmas Carol». 

 
En underholdende juledokumentar som tar for seg de vikitgste og sannsynligvis mest interresante julefilmene fra de de tidlige begynnelser frem til midten av 1990 tallet. Verdt å sjekke ut for de som har interessere for julefilm. 

 
Terningkast: 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar