01 desember 2016

Dag 01 –A Muppet Christmas Carol

 

Dagens film er den amerikanske filmen A Muppet Christmas Carol fra 1992. Filmen er regissert av Brian Henson og har Michael Caine, Frank Oz, Jerry Nelson og Steve Withmire i roller og som stemmegivere.

 

Synopsis: Muppetene gjenforteller Dickens klassike julefortelling på sin egen festlige måte. 
 

Da var årets festival endelig i gang og jaggu fant jeg ikke 24 julefilmer også i år. Etter å ha gått igjennom 7 år med festivalen og 168 julefilmer hadde jeg min tvil om at jeg skulle klare å fylle kvoten dette året, men det gikk overraskende bra. 

 









En annen ting jeg må si at overasket meg var at jeg ikke har sett dagens film A Muppet Christmas Carol i løpet av de syv foregående årene. Jeg ser ut ifra tidligere anmeldelser at jeg har referert til filmen flere ganger og dette var vel kanskje også grunnen til at jeg trodde at den var blitt sett. 

 
 
Som de fleste sikkert har fått med seg syntes jeg at Dickens klassiske historie er meget god, både i bokform og (i de fleste utgaver) på film. Denne utgaven er inget untak, og jeg vil nok gå så langt til å si at det er en av de aller beste. 

 
 
Den følger kanskje ikke Dickens historien 100%, men følger den såpass tett at det ikke på noe som helst måte er plagsomt. Filmen er både underholende og morsom og Muppet karakterene kommer virkelig til sin rett her. 

 

Vanligvis er jeg ikke så veldig overbegeistret for synging i julefilmene mine, men når sangene er såpass velkomponert og artige som de er i denne filmen gjør det meg ingen verdens ting. Jeg har faktisk kjøpt meg soundtracket til denne filmen, noe som vel sier sitt. 

 
Michael Caine gjør som i omtrent hver eneste filme han spiller i, en glimende jobb i rollen som Scrooge her, og er i mine øyne en av de som har gjort rollen best. Den enete som kanskje overgår han er George C. Scott i TV-filmen A Christmas Carol fra 1984. Caine selv har faktisk også sagt at dette er en av hans egne filmer han er mest fornøyd med, noe som jo sier sitt. 

 
Dette var den første Muppets filmen som ble laget etter at Jim Henson gikk bort, og mange var redd for at Muppets ikke skulle bli det samme etter at han gikk bort. Filmen gjorde det helt ok når den kom på kino i 1992, men ble ikke den hiten som Walt Disney Co. håpet på selv om den spilte inn godt over det dobbelte av budsjettet på 12 millioner kroner. 

 
En av hovedgrunnene til dette tror jeg er at den konkurrerte med Home Alone 2 under julen 1992, en film som viste seg å være årets nest-mest innbringende film med en inntjening på over 350 millioner dollar, samt Disneys egen storhit denne julen, nemlig Aladdin.

 

En glimrende utgave av Dickens klassiske fortelling og en som fungerer like godt til barn som til de voksne. Vel anbefalt. 
 

Terningkast: 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar