01 desember 2015

Dag 01 – Julefrokosten


Dagens film er den danske filmen Julefrokosten fra 1976. Filmen er regissert av Finn Henriksen og har Lisbet Dahl, Judy Gringer, Preben Kaas og Jørgen Ryg i hovedrollene.



Synopsis: Julefrokosten er et festrituale som utøves over det ganske land hvert år. Men de færreste julefrokoster når opp til de samme høyder som den personalet på Simonsens Bijouteri Fabrikk drikker seg oppi. 
 
Trailer:

Da var det tid for årets julefilmfestival for 7. året på rad. Noe som i grunn overasker meg litt siden jeg allerde andre året følte at jeg begynne å gå tom for filmer. Men det viser seg at så lenge Hallmark fortsetter å spy ut rett-på-tv julefilmer er jeg sikret et par år til. 


 
Årets første film er en danske julefilmklassiker etter hva jeg har hørt og går under katagorien «lystspill». Begrepet «julefrokost» som jeg for min del forbinder med maten man spiser på morgenen 1. Juledag har en litt annen betydning i Danmark, da det er mer likt vårt norske «julebord». 

 

Dette må jo sies å være en ganske annerledes julefilm enn det iallefall jeg er vant til. Som jeg før har nevnt så er jeg mer glad i å få en god og hyggelig følelse når jeg ser på disse julefilmene, men når sant skal sies var denne filmene ganske underholdende. 


 
Jørgen Ryg og Preben Kaas gjør noen veldig gode rolletolkninger i denne filmen i rollene som Peter 'Petit' Petersen og Hans Jensen. Det er disse to karakterene som er i hovedfokus og siden begge to er velrenommerte danske komikere er det kanskje heller ikke så rart. 
 

 
Så godt som hele filmen foregår inne i bedrifts-lokalene til Simonsens Bijouteri Fabrikk, noe som må sies å være litt artig. De har ikke store plassen å jobbe på for å si det sånn, men de gjør en meget god jobb med det de har. 


 
Danskene har alltid hatt litt annen filmsensur enn det vi har her i Norge og denne DVDen som faktisk er kjøpt i København for et par år siden har aldersgrensen «Tiladt for alle». Mens her i Norge ser jeg at den har 15 års grense. Med tanke på at det plenty med både fyll, nakenhet og andre mer «voksne temaer» så jeg ser nok ikke helt for meg denne filmen som en familiefilm for å si det sånn. 


 
Filmen ble laget på nytt i 2009 under samme navn. Men her i Norge ble den derimot gitt ut under navnet «Julebordet» og denne filmen var jeg ganske sikker på at jeg hadde vært igjennom på her før, men det hadde jeg ikke. Så da har vi en film sikret til festivalen neste år allerede :)



Julefrokosten bærer nok litt preg av tiden den ble laget, men selve innholdet føler jeg er like aktuelt i dag som den gang så en anbefalt film for de som ønsker noe ganske annerledes i førjulstiden.



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar