21 desember 2015

Dag 21 – Saving Christmas


Dagens film er den amerikanske filmen Saving Christmas fra 2014. Filmen er regissert av Darren Doane og har Bridgette Cameron, Darren Doane og Kirk Cameron i hovedrollene.




Synopsis: Kirk har det hyggelig på det årlige juleselskapet helt til han må hjelpe sin svoger Christian med å finne julestemmningen. 
 
Trailer: 

Da har tiden kommet for å sjekke ut filmen jeg kanskje har gruet meg mest til å se i løpet av årets JulefilmFestival. Selve filmplakaten for Saving Chrismtasslettes ikke så så verst ut og man skulle da tro at denne filmen ikke er så aller verst. 

 
Men Saving Christmas er i følge IMDB både den dårligste julefilmen som noensinne er laget og faktisk ligger den på fjerde plass på Bunn-100 listen over tidenes dårligste filmer. Så jeg må innrømme at inngangen til filmen for min del ikke var de beste eller mest positive. 

 
Jeg kan jo begynne med å si at jeg er en person som aldri skrur av en film fordi den er dårlig eller lar være å se den på grunn av dårlige anmeldelser etc. Har man først satt i gang en film skal den ses ferdig. Vel i denne sammenhengen må det sies at det tok meg 3 gjennomsittinger å komme meg igjennom denne filmen!


I følge både DVD coveret og andre kilder så er poenget med filmen å kombinere komikk og underholdning med utdannelse og læring om julens virkelige mening. Eller «Put Christ back in Christmas» som de så fint kaller det selv. 

 
Halve filmen foregår i bilen til Kirk Cameron hvor han forklarer sin bror hva julen egentlig handler om. Med andre ord alt som nå representerer julen og som ikke har direkte med Jesus å gjøre. 

 

I tillegg har den irriterende skuespillere, ingen historie og helt håpløs kinematografi. Vi harr også en dansescenen mot slutten av filmen som ikke hører noe sted hjemme. Det ser mer ut som et skoleprosjekt enn en kinofilm for å si det sånn. Filmen er rett og slet 80-minutter med meningsløs babling fra ende til annen.


Filmen tjente overraskende nok inn penger etter å hatt en budsjett på 500 000 dollar spilte den inn rundt 2,8 millioner dollar. Noe som jo må sies å være imponerende.


Filmen vant forøvrig også fire priser under Golden Raspberry Awards i 2014 som da er Oscar-utdelingen over årets dårligste filmer. Den rasket med seg prisen for dårligste manus, dårligste skuespiller, dårligste filmpar (da for Kirk Cameron og han ego) samt for årets dårligste film.


Det er mulig at Saving Chrismas er en film som er er rettet kun mot kristne, men jeg tror til og med de mest reliøse i samfunnet vil syntes at denne filmen er helt elendig. Hold dere langt unna. 

 
Terningkast:


Jeg vil forøvrig også anbefale alle å sjekke ut The Cinema Snob sin «anmeldelse» av filmen, for å få et litt mer artig perspektiv på filmen. https://www.youtube.com/watch?v=aVevUS2j3Fo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar