10 desember 2010

10. Desember: Don't Open Til Christmas


Dagens film er Don't Open Til Christmas fra 1984. Filmen er regissert av Edmund Purdom, som forøvrig også har en av hovedrollene. Ellers finner vi skuespillere som Alan Lake, Belinda Mayne og Mark Jones.



Kort sammendrag:
En psykopat går rundt og dreper folk utkledd som nisser og det på de mest voldligste måtene du kan tenke deg. Morderen vår er som julesesongens Jack The Ripper. Vi følger inspektør Harris på saken med hjelp av reporteren Giles.



Vel hvor skal jeg begynne. Først og fremst så må jeg kritisere meg selv litt for å ha valgt ut denne filmen. Den var med i en samleboks som jeg hadde stående og eg burde vist bedre en å velge ut noen filmer fra den boksen. Selve "videokvaliteten" på denne filmen er under ENHVER kritikk. Jeg vil faktisk sammenligne det med å se på en 4-5 generasjons VHS-opptakskasett fra en dårlig TV-kanal. Så dermed får man en dårlig start på filmopplevelsen.



Historien i filmen er både dårlig og rotete og det virker som om manusforfatterne aldri ble helt enige om hvordan historien skulle forløpe, eller om hva slags film de skulle lage. Filmen har blitt et sammensurium av en film som forsøker å fremstå som en thriller, men i og med at det er en del grafiske scener fremstår den også som en skrekkfilm.



Igjen har vi dette med julestemning. Batman Returns som jeg så i går syntes jeg har julestemning selv om det ikke er noen utpreget julefilm. Denne filmen derimot ER en julefilm, men hangler totalt julestemningen. Det vil si julestemning slik jeg oppfatter den. Noen vil kanskje si at nakne damer, avkutting av menns "edle deler" og en mann som blir sparket i hjel av en julenisse med en "kniv sko" (altså en sko med en kniv på tuppen) gir dem julestemning. Dem om det.



Skuespillet i filmen er også under enhver kritikk. Det ser for meg ut som om de har dratt inn en haug med tilfeldige folk fra gata som de syntes SÅ UT som om de passet til de forskjellige rollene.
Iallefall de kvinnelige skuespillerene er jeg rimelig sikker på at fikk jobbene fordi de var villige til å ta av seg klærne enn pga skuespiller-talentene sine.



Når man på toppen av dette slenger på den mest stereotypiske 80-talls musikken som noensinne er laget så får man et sammensurium av en film som egentlig burde vært glemt og begravet. Den eneste grunnen til at denne filmen har funnet veien til DVD-hyllene er at det er en av få filmen som kombinerer "Jul og skrekk". Hold dere unna.



Filmen er vel egentlig ikke SÅ ille som det jeg vil ha det til, men videokvaliteten ødelagte i grunn for alle håp denne filmen kunne ha om å få en høyere karakter.



Terningkast:

Morgendagens film vil bli nok en film som ikke er noen typisk julefilm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar