08 desember 2010

8. Desember: Tomten Är Far Till Alla Barnen



Dagens film er den svenske julefilmen Tomten Är Far Till Alla Barnen fra 1999. Filmen er regissert av Kjell Sundvall og har Katarina Ewerlöf, Peter Haber, Jessica Zandén og Leif Andrée i hovedrollene.



Kort sammendrag:
Sara har varit gift flera gånger och till Julafton bjuder hon in exmakarna med familjer att fira jul med henne och hennes nye make Janne. Festen urartar ganska snabbt och med en hel del sprit innanför västen råkar Janne avslöja för en av gästerna att han låtit sterilisera sig, något som snart alla får reda på... utom Sara. Sara i sin tur vill inget hellre än ha barn med Janne. Vid middagen berättar Sara den strålande nyheten att hon är gravid.



Svenske julefilmer skal jeg innrømme at jeg ikke har sett så mange av i mitt liv. Den eneste svenske julefilmen jeg i farta kommer på er "Sagan om Karl-Bertil Jonnsons Julafton". Som er en meget god julefilm.



Tomten Är Far Till Alla Barnen derimot var ikke hva jeg vil forbinde med en julefilm. Når åpningscenen i filmen består av at hovedrolleparet har sex inne i et skap så får jeg liksom ikke helt den store julefølelsen. Når man slenger inne nakne menn i en badstu, steriliseringer, unger som banner og en familie hvor alle tydeligvis har hatt seg med alle så forsvinner julestemningen helt for min del.



Filmen hadde vært en litt underholdene komedie om den hadde blitt lagt til midtsommer eller en varm sommerdag, men julen syntes jeg de skulle holdt seg unna.



Skuespillerene gjør en god jobb og historien i seg selv er ganske underholdende, men jeg sliter litt med å "le av situasjonene som oppstår". Er det morsomt at kona i huset er gravid når mannen har sterilisert seg 2 år før? Kanskje, men ikke i mitt hodet.



Men som sagt så føler jeg at hovedproblemet med filmen er denne markedsføringen med "en julefilm for hele familien", som jeg syntes er litt upassende.



Utroskap, nakenhet, sex og banning passer virkelig ikke inn i en julefilm.



Terningkast:


Morgendagens film er en film som strengt talt ikke er en julefilm, men i likhet med Die Hard så får jeg julefølelse av filmen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar