23 desember 2010

23.Desember: The Little Prince


Dagens Film er The Little Prince fra 1974. Filmen er regissert av Stanley Donen og har Joss Ackland, Richard Kiley, Gene Wilder og Steven Warner i hoverollene.



Kort handlings-sammendrag:
Based on the children's fantasy by Antoine de Saint-Exupèry and embraced by the soaring music of Lerner and Loewe, the musical story of a pilot's crash in the Sahara Desert and his encounter with a strange little boy receives the glowing attention to detail, color, and charm that a film adaptation of such a beloved book deserves. As the downed pilot listens to the little boy's story of his travels to distant planets and the strange people and animals he encounters, the airman realizes that the boy's wisdom and perception are going to change how he himself sees the world.



Etter hva jeg har klart å finne ut hadde jeg ikke de rette betingelsene for å se denne filmen. Omtrent overalt på nettet har det stått at for å få fullt utbytte av filmen bør man ha lest boken av Antoine de Saint-Exupèry først. Dette har ikke jeg gjort og kanskje jeg har gått glipp av noe pga dette.



Historien i filmen er underholdene, selv om den tidvis er litt vanskelig å følge (igjen sannsynligvis fordi jeg ikke har lest boken). Historien er også når sant skal sies meget merkelig. Prinsen drar rundt på mange bitte bitte små planet og snakker med innbyggerne.



Et av de store høydepunktene i filmen for min del var å se Gene Wilder som "The Fox". Wilder er i mine øyne en av vår tids beste komi-skuespillere og det er moro å se han i en litt annen type rolle.



Filmen har etter min smak litt for mange sanger. Jeg forstår at en barnefilm ofte har sanger og har ikke noe problem med å forstå dette, men her ble det litt for mye synging til enhver tid for min smak. Filmen har 10 musikk-inslag og på en time og tjue minutter følte jeg dette ble litt for mye.



Nok en gang må jeg dra frem dette med julestemning. Jeg forstår ikke hva denne filmen gjør i "The Christmas Pack" som jeg bestilte meg. De tre filmene som fulgte med i denne pakken var White Christmas (som ble sett i fjor) og Scrooge (som jeg allerde har sett 5-6 versjoner av de siste årene, så denne får vente). Filmen inneholder ingen av de elementene som iallefall jeg tenker på når jeg tenker julefilm. Ingen snø, ingen "jul", ingen julesanger, ingen juletrær for å nevne noe. Filmen er sannsynligvis en film som det har blitt en tradisjon å se i julen i England. På mange måter slik som Flåklypa Grand Prix har blitt her.



En helt ok film, men for meg passet den rett og slett ikke inn i JuleFilmfestivalen.



Terningkast:

Morgendagens film er årets siste film og jeg tror ikke filmvalget vil komme som en overraskelse på så mange.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar