09 desember 2010

9. Desember: Batman Returns


Dagens film er Batman Returns fra 1992. Filmen er regissert av Tim Burton og har Danny DeVito, Michelle Pfeiffer og Michael Keaton i hovedrollene.



Kort sammendrag:
Opp fra Gotham Citys kloakk stiger en underlig skapning, en mann som ser ut som en pingvin. Mannen kalles passende nok Penguin. Han later som han har hederlige hensikter: han ønsker å finne sine foreldre som kastet ham i elva mange år tidligere. Men Penguin er også den ukjente lederen for en gruppe bissare klover som terroriserer Gotham City. Batman, Gotham Citys maskerte beskytter, tror ikke på Penguin og forsøker å finne ut av Penguins planer. Den skruppelløse forretningsmannen Max Schreck slår seg sammen med Penguin og prøver å få ham valgt til ordfører. Schreck har selv uærlige hensikter og dreper sekretæren sin når hun finner ut hva han planlegger. Sekretæren dør, men en katt har ni liv og den hevngjerrige Catwoman skapes. Gotham City oversvømmes igjen av merkelige fremtoninger, og Batman må i aksjon for å redde byen fra dens undergang.



Vel, Batman Returns er ingen "julefilm" i ordets rette forstand. Men av en eller annen grunn får jeg litt julefølelse av å se denne filmen (i likhet med Die Hard og Die Hard 2).



Som jeg har nevnt før var jeg ikke noen stor fan av Burton for noen år siden, men nå som jeg har blitt litt eldre og (forhåpentligvis) klokere må jeg si at mannen lager noen fantastiske filmer. Batman Returns er etter min mening den nest beste filmen i serien (etter Batman fra 1989 såklart) og jeg må si jeg virkelig liker "utseende" på denne filmen. Alt er på en måte mørkt og dystert (og tidvis ganske bisart) men samtidig også veldig detaljrikt.



Skuespillerene gjør noen glimrende rolletolkninger og Keaton er nok (etter min mening) den beste "Batman" i filmserien. DeVito er skremmende god som The Penguin, mens Pfeiffer er den fødte Catwoman (ikke et vondt ord om Eartha Kitt, Lee Meriwether eller Halle Berry, men de er ikke i nærhetene engang)



En glimrende jobb av alle tre og når man i tilegg har med tidenes nest tøffeste "film-Christopher" (da i form av Christopher Walken) så bare må det bli bra.



En annen ting som må trekkes frem er den glimrende filmmusikken til Danny Elfman. Elfman har vel knapt laget et dårlig stykke musikk i hele sitt liv, og leverer som vanlig her. Meget stemningsfull og passende musikk.



Så var det dette med "julefilm" da. Vel, jeg føler at det kan forsvares i og med at handlingen er lagt til julehøytiden, man har julepyntede-pingviner med i filmen og man har snø. Ikke MYE snø, men akkurat nok til at jeg liker å se denne filmen i julen.



Alt i alt en meget god alternativ julefilm som virkelig er å anbefale.



Terningkast:

Morgendagens film vil bli noe så spesielt som en juleskrekkfilm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar