06 desember 2010

6. Desember: A Christmas Carol




Dagens film er A Christmas Carol fra 2009. Filmen ern regissert av Robert Zemeckis og har Jim Careey, Albert Finey og Ryan Ochoa i hovedrollene.



Kort sammendrag:
Charles Dickens elskede eventyr er tilbake i en ny, magisk versjon. Det sjarmerende og høytflygende eventyret starter når tre spøkelser tar den rare og gjerrige Scrooge med på en uventet reise, hvor han oppdager den sanne meningen med julen.



Vel jeg lovet mg selv at i år skulle det kun sees nye filmer på bloggen, men det gikk ikke mer en 6 dager før jeg brøt det løftet. A Christmas Carol fra 2009 ble sett i år også. Denne gangen på Blu-ray, med hyggelig selskap av min mor.

Blu-Ray utgaven skulle visstnok være 4 minutter lengre en utgaven jeg så på kino i fjor, men jeg kan ikke si at jeg bet meg merke i at det var lagt til noe nytt i filmen. Så jeg regner med at det var et par av "effekt-scenene" som var blitt noe lengre.



Det var helt klart bedre å se filmen i sitt eget hus med den lydstyrken man ønsket og uten forstyrrende elementer som papir krasling og ungeprat. Men filmen gjør seg bedre i 3D en å se den på en vanlig TV. Som jeg nevnte i fjor var det et par av effekt-scenene som var litt lange når jeg så den på kino, og dessverre ble de enda lengre nå som man ikke fikk 3D-effektene. Filmen er helt klart laget for å sees i 3D og det er dessverre ganske tydelig når jeg så den vanlige utgaven nå.



Men filmen er meget imponerende laget. Nå som jeg viste hva som kom til å skje i filmen fikk jeg bedre til til å følge med på detaljene i filmen. Filmen benytter aspektet med lys og skygge utrolig bra. Når man får lyset inn fra en side på ansiktet til Ebenezer ser man virkelig hvor gode detaljene som er brukt i filmen er.



Jeg følte dessverre at filmen ikke var så bra som første gangen jeg så den. Hovedgrunnen til dette er nok helt klart at filmen denne gangen ikke var i 3D.

Terningkast:

Morgendagens film vil bli noe så uvanlig som en ny norsk julefilm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar