17 desember 2010

17. Desember: It's A Wonderfull Life



Dagens film er It's A Wonderfiull Life fra 1946. Filmen er regissert av Frank Capra og har Donna Reed, Lionel Barrymore, Thomas Mitchell og James Stewart i hovedrollene.



Kort sammendrag:
Pliktoppfyllende George Bailey har lagt sine egne drømmer til side for å drive videre familiens husbank etter farens død. Jobben og dens beskjedne økonomiske avkastning gjør ham med årene desillusjonert, og i tillegg er han uskyldig mistenkt for økonomisk kriminalitet. Selvmord synes å være en forlokkende utvei, og venners og englers hjelp må til for å få ham til å innse at verden ville vært et fattigere sted uten hans bidrag.



It's A Wonderfiull Life er flere ganger blitt kåret til en av tidenes beste filmer. Den ligger på 29ende plass på Top-250 listen på IMDB og er også blitt kåret til tidenes beste julefilm.



Selv om filmen er blitt kåret til tidenes beste julefilm, er ikke julen noe det settes fokus på i filmen. Det er mer som om det tilfeldigvis var jul akkurat når den siste halvdelen av filmens handling utspiller seg.



Filmen er faktisk utrolig bra. Både historien og utførelsen er virkelig Top-notch (som de sier i USA). Jeg følte at jeg på en måte ble inkludert i handlingen og at det virkelig var spennede å følge livet til George Bailey og hva han skulle foreta seg videre.



Jeg så I'ts A Wonderfull Life på Blu-ray. Filmen var (overaskende) i 4:3 format og er vel om jeg ikke tar feil den førstew blu-ray filmen jeg har vært borti som har brukt dette formatet. Dermed føltes bildet litt lite på min 42-tommers 16:9 TV, men det var ikke noe nevneverdig plagsomt.



Blu-Ray utgaven bestod faktisk av to utgaver. Originalutgaven i sort-hvit og en fargelagt versjon fulgte med som bonus. Jeg så den første timen av filmen i sort-hvit og den siste timen i farger. Overaskende nok syntes jeg faktisk at den fargelagte versjonen var minst like god og om ikke bedre en originalen. De hadde gjort en glimrende jobb med fargeleggingen og alt ble på en måte mye mer levende.



Skuespillet i filmen må såklart også nevnes. Donna Reed og Lionel Barrymore gjør nok de beste rolletolkningene i sine filmkarrierer i denne filmen og det er nok denne filmen de begge er blitt husket for. Stewart er som alltid en fryd å se på.Mannen er virkelig en av vår tids beste skuespillere og gjør en fenomenal jobb i denne filmen. Jeg syntes han så usedvanlig ung i denne filmen, men han var faktisk allerede blitt 37 år, så ikke akkurat noen ungfole lenger.



Uten tvil en fenomenal film som alle bør se. Farge-utgaven som man etter hva jeg forstår kun finner på Blu-rayen er verdt pengene alene.



Terningkast:



Morgendagens film vil også bli en god gammel klassiker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar