14 desember 2010

14. Desember: Solan, Ludvig og Gurin Med Reverompa


Dagens film er Solan, Ludvig og Gurin Med Reverompa fra 1998. Filmen er regissert av John M. Jacobsen og har Toralv Maurstad, Pia Borgli, Wenche Foss og Grete Kausland i hovedrollene.



Kort sammendrag:
I filmen møter vi fjøsnissen Gurin som ikke kan la være å fare med revestreker og som derfor en morgen våkner opp med revehale. Ryktet om revehalen når raskt hovedstaden. Alle vil sikre seg den gjeve halen, og det starter en vill jakt på den stakkars fjøsnissen. Helt i teten ligger privatdetektiv Solan Gundersen og hans trofaste assistent Ludvig. Men de er ute for å redde Gurin og halen hans.



Solan, Ludvig og Gurin Med Reverompa er bassert på Kjell Aukrusts roman med samme navn. Filmen har blitt sett på som en oppfølger til Flåklypa Grand Prix, men jeg føler det blir feil å sammenligne disse to filmene.



Solan, Ludvig og Gurin Med Reverompa er faktisk tidenes første norske såkalte "helaftens tegnefilm". Filmen er godt tegnet og gir iallefall meg assosiasjoner til franske tegnefilmer. Desverre lider den tidvis av litt "slurvete" animasjon. Noen sekvenser ser meget bra ut, men så kommer det noen som føles litt stive og dårlig animert. Filmen ble laget av en gjeng uten noe særlig animasjonsbakgrunn og de som jobbet med filmen kom fra mange foeskjellige land, så det kan forsvares.



Historien i filmen er også ganske god. Men jeg føler at historien blir litt kort (filmen varer kun i 1 time og 13 minutter) og jeg føler de kunne utvidet historien enda litt mer. Det mangler liksom litt "Aukrust" over filmen for å si det slik. Det eneste problemet jeg hadde med historien er at man får lite bakgrunnshistorie om karakterene. joda, alle bør vel kjenne disse karakterene, men for de som kanskje ikke gjør det blir det litt vanskelig å sette seg inn i hvem de forskjllige karakterene er.



Skuespillerene i filmen gjør en god jobb og flere av skuespillerene som spilte i Flåklypa Grand Prix har stemmene til de samme karakterene i denne filmen. Både Toralv Maurstad (som Ludvig), Wenche Foss (Som Enkefru Stengelføhn-Glad), Helge Reiss (som Rudolf Blodstrupmoen) og Frank Robert (som Reodor Felgen) kan høres i denne filmen, noe jeg syntes er meget hyggelig.



Desverre er lyden litt problematisk i denne filmen. I noen scener er talelyden faktisk lavere enn bakgrunnsmusikken, så dermed er det vanskelig å få med seg hva som blir sagt. Når man i tilegg har rundt 15 forskjellige dialekter i filmen hvor flere snakker meget utydelig og fort var det flere scener hvor jeg sleit med å få med meg hva som blir sagt.



Et godt forsøk på en norsk animasjonsfilm og i og med at det er den første og i tilegg en Aukrust film vil jeg anbefale å se den.



Terningkast:



Morgendagens film vil være en kjenning fra tidligere i måneden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar