20 desember 2010

20. Desember: Santa's Slay


Dagens film er Santa's Slay fra 2005. Filmen er regissert av David Steiman og har Douglas Smith, Emilie De Ravin, Robert Culp og Bill Goldberg i hovedrollene.



Kort handlings-sammendrag:
Tradisjonen tro kommer julenissen på besøk i år, men denne gangen er sleden hans lastet med mordvåpen, brannbomber og morderiske juleplaner. Den søte juletid er forbi, når den gavmilde og snille julenissen får behov for å få utløp for alle frustrasjonene ved å bli psykopatisk, voldelig og hevnlysten.


Tro det eller ei med Santa's Slay er ikke en film man skal ta seriøst. Filmen er fremstilt som en juleskrekkfilm, men jeg vil vel heller si det er en svart-komedie med innslag av skrekkelementer. Konseptet fungerer overaskende bra og historien med at Julenissen egentlig er en demon som har måttet være snill i 1000 år pga et veddemål med en engel er jo rett og slett genialt.

Disse Wrestling stjernene pleier som regel ikke å være de akkurat beste skuespillerene. Uten at jeg kan så mye om disse folkene (iallefall ikke så mye som visse andre jeg kjenner) så er det vel de færreste av dem som virkelig har slått til i filmindustrien. Det er vel kun Dwane "The Rock" Johnson som har fått en "god karriere" i etterkant. Andre som nevne Goldberg, Glenn "Kane" Jacobs, Steve Austin, Adam "Edge" Copeland og Hulk Hogan har vel kanskje hatt et par greie roller innimellom, men ikke akkurat noen store hollywoodroller.



De andre skuespillerene gjør heller ingen dårlig jobb. Både de Ravin og Smith gjør en god jobb som hovedkarakterne og det er alltid moro å se Robert Culp i nye roller. Men det er uten tvil Goldberg som stjeler hele showet i filmen.



Bill Goldberg hadde jeg ikke noen tro på som julenissen, men som denne klinn-gærne julenisser tror jeg nesten ikke de kunne funnet noen bedre. En stort mer underholdende julenisse kan jeg ikke huske jeg har sett noen gang før.



Om jeg skal kritisere filmen for noe så må det være at det er et par av Bluescreen scenen som ikke så bra ut og som man helt tydelig så at her var det noe muffens i bakgrunnen.
Jeg er også litt misfornøyd med avslutningen av filmen. Den var vel i grunn grei nok, men ikke på noen måte slik jeg ville ha avsluttet denne filmen.



Som sagt er ikke dette en film som man skal ta seriøst, og er man forberedt på at man skal se en useriøs B-film med en helsprø historie så tror jeg man vil ha en hyggelig stund med denne filmen.



Terningkast:


Morgendagens film vil bli avslutningen på en "filmserie" som vi har vært borti her før.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar