13 desember 2011

Dag 13 – The Year Without A Santa Claus



Dagens film er er den amerikanske filmen The Year Without A Santa Claus fra 1974. Filmen er regissert av Jules Bass og Arthur Rankin Jr og har Dick Shawn, George S. Irving, Shirley Booth og Mickey Rooney som stemmegivere.

Synopsis:

Fra 1974 kommer en dukkeanimert TV-spesial med julenissen og fru julenisse. Førstnevnte har blitt forkjølet og lider ekstra under inntrykket av at ingen tror på han lengre. Fru julenisse sender ut et par av hjelperne hans for å fyre opp igjen julestemninga.


Trailer:

  • Fant ingen trailer til denne heller, så da blir det en sang istedet.


The Year Without A Santa er en film laget av Jules Bass og Arthur Rankin Jr. Disse to mennene er ansvarlig for mange mange «stop-motion» TV-spesialer til alle anledninger. Blant de mest kjente kan Rudolph The Red Noesd Raindeer, The Cricket on the Hearth, The Little Drummer Boy, Frosty the Snowman, Here Comes Peter Cottontail, Santa Claus is coming to town og The First Easter Rabbit nevnes.

Disse TV-spesialene er meget populære i USA og mange av de blir vist på TV hvert eneste år.

Personlig er jeg ikke så overbegeistret for «stop-motion» med dukker, men denne syntes jeg faktisk var ganske så god. The Year Without A Santa Claus er en vellaget film med en god historie, som er meget underholdende.

Miser brødrene er uten tvil høydepunktet i denne spesialen og det er i mine øyne de som driver moroa fremover. Dette skal stemmegiverene Dick Shawn og George S. Irving ha mye av æren for i og med at de gjør en glimrende jobb med å gi stemmer til karakterene.

Som vanlig når jeg ser på en av disse julespesialene så syntes jeg det blir litt for mye synging. Jeg føler at sangene her (selv om flere av de er underholdende og gode) ikke gjør annet en å fylle opp tid og stoppe fremgangen i filmen.

Spesialen er såklart rettet mot barn og jeg tror nok at de har mer moro av denne spesialen en det jeg hadde for å si det sånn. Jeg følte at den på tross av sin korte spilletid ble litt for utdratt og med alt for mye sanger, men verdt en titt kun for å se Miser brødrene.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar