04 desember 2011

Dag 4 – A Christmas Carol (1938)


Dagens film er er den amerikanske filmen A Christmas Carol fra 1938. Filmen er regissert av Edwin L. Marin og har Reginald Owen, Gene Lockhart, Kathleen Lockhart og Ronald Sinclair i hovedrollene

Synopsis:

Ebenezer Scrooge er en bitter gammel men som mener julen bare er sløseri og bortkastet tid. Men når julespøkelsene fra fortid, nåtid og fremtid dukker opp og tar ham med på en reise som avslører sannheter han nødig vil se, må han åpne sitt hjerte og gjøre godt igjen mange års ugjerninger før det er for sent.

Trailer:


Charles Dickens – A Christmas Carol er uten tvil min favoritt julehistorie, noe som også forklarer hvorfor dette nå er den fjerde utgaven av denne historien som er med på bloggen. Jeg kan også røpe såpass at det ikke er den siste filmatiseringen av denne historien som vil bli sett i løpet av 2011.

Denne utgaven av A Christmas Carol er den tidligste utgaven jeg har sett og en meget god utgave. Det var faktisk laget hele 10 utgaver av A Christmas Carol før denne (den første allerede i 1901), men dette er nok den best kjente tidlige utgaven.

Reginald Owen gjør en god jobb i rollen som Scrooge, men er ikke påhøyde med mine 2 favoritter. Nemlig George C. Scott fra 1984 utgaven med samme navn og Michael Caine fra «The Muppet Christmas Carol». Owens fremstilling av Scrooge er ikke så bitter og gretten som i mange av de andre utgavene av denne historien og da føler jeg at litt av tilfredsheten med filmens avslutning blir borte.

Denne utgaven er ganske kort med sine 69 minutter og det er en del scener fra boken som mangler. I tilegg tar den seg en del friheter og legger til ting som ikke var med i den originale historien. Litt plagsomt, men ikke nok til å ødelegge filmen.

Hovedproblemet mitt med filmen er at Scrooge allerede etter at det første spøkelset har vært på besøk begynner å angre på sine tidligere synder, noe som jeg syntes blir for tidlig.

Filmen har et litt merkelig musikkspor, med litt vel mye lystig musikk. Det er greit nok med lystig musikk i trivelige scener, men jeg syntes ikke den passer helt inn i de mer dystre scenene i filmen.

Carl Barks, den anerkjente Donald tegneren, baserte Skrue McDuck (eller Scrroge McDuck som han hetter på originalspråket) på Reginald Owens utseende i denne utgaven.

Filmen er ingen dårlig adapsjon av Dickens historie, men tar seg litt for mange friheter og har ikke den stemningen jeg mener at denne filmen burde hatt, men verdt en titt for de som liker Dickens historie.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar