03 desember 2020

Dag 03 – Bugs Bynny's Looney Christmas Tales

 

Dagens film er den fra amerikanske tegnefilmen Bugs Bynny's Looney Christmas Tales fra 1979. Filmen er regissert av Friz Freleng og Chuck Jones og har June Foray og Mel Blanc som stemmegivere.

Synopsis: Bugs Bynny's Looney Christmas Tales er en samling av tre korte tegnefilmer med juletema, da i form av Bugs Bunny’s Christmas Carol, Freeze Frame og The Fright Before Christmas.

Trailer: 

Bugs Bynny's Looney Christmas Tales er en samling av 3 tegnefilmer, da i form av «Bugs Bunny’s Christmas Carol, Freeze Frame og The Fright Before Christmas» gikk ut som en film. 

 

Jeg hadde faktisk ikke hørt om denne juletegnefilmen før jeg tilfeldigvis leste en anmeldelse av den i våres. Denne anmeldelsen sto faktisk i en utgave av et brukt Billy blad fra 1992 som jeg kjøpte i våres. 

 

Utgaven jeg har sett er så vidt jeg vet den første julefilmene jeg har sett her på bloggen som jeg har sett fra en VHS kilde, på tross av at filmen også er tilgjengelig på en britisk DVD utgave. I tillegg er den en del av volume V i Looney Tunes Golden Collection. Disse viste seg å være litt leie å få tak på, så da ble det VHSutgaven som lå tilgjengelig på Archive.org 

 

Jeg har alltid hatt sansen for Looney Tunes og har helt siden jeg var liten sett stort sett det meste av det som har blitt gitt ut. Men akkurat de tre tegnefilmene som var med i denne «samlefilmen» hadde jeg faktisk ikke sett før. 

 

Den første delen «Bugs Bunny’s Christmas Carol» er som de fleste sikkert har skjønt allerede Looney Tunes sin versjon av Charles Dickes klassiske julefortelling. Dette er nok helt klart min favoritt av de tre delene, da jeg er veldig begeistret for Dickens historie. Dette er jo ikke uventet en litt forkortet versjon av historien, men den fungerer godt og er godt laget og morsom. 

 

Del to « Freeze Frame» som har Bippe Stankelbein og Per Ulv (som vel er de norske navnene om jeg ikke husker feil) har i grunn ingenting med julen å gjøre i så måte, bortsett fra litt snø, et par snødekte fjelltopper i bakgrunnen her og der og en avslutning hvor det står god jul. 


 Så denne delen kan vel regnes som fyllstoff for å få litt lengde på denne julespesialen. Men jeg syntes disse to karakterene er artige med eller uten 100% juletema jeg for min del. 

 

Del tre « The Fright Before Christmas» er også en veldig artig liten tegnefilm med Taz i hovedrollen. Her er det både julemusikk, snø, reinsdyr, julegaver og masse jule-tematikk. 

 

Filmen varer kun i 24 minutter, så i en travel førjulstid passer denne fint å bare sette på i bakgrunnen når man surrer rundt i stuen å gjør litt andre ting. 

 

En julespesial for i grunn både store og små, med både god animasjon og artige historier. Vel anbefalt.


Terningkast:







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar