13 desember 2020

Dag 13 – The Apartment

Dagens film er den amerikanske The Apartment fra 1960. Filmen er regissert av Billy Wilder og har Jack Kruschen, Fred MacMurray, Shirley MacLaine og Jack Lemmon i hovedrollene. 

 

Synopsis: C.C. 'Bud' Baxter vet at veien til et fremgangsrikt yrkesliv går gjennom døren til hans egen leilighet, og den unge, ambisiøse medarbeideren høster således en rekke ufortjente forfremmelser ved å tilby nevnte som det perfekte skjulested for sine skjørtejagende sjefer.
Men når Bud låner ut nøkkelen til den mektige personalsjefen J.D. Sheldrake (Fred MacMurray), skyter ikke bare karrieren, men også kjærlighetslivet fart. For Sheldrakes elskerinne er ingen ringere enn Buds drømmekvinne, den vakre Fran Kubelik (Shirley MacLaine), og karrierens viktigste avgjørelse må fattes: Gi slipp på jenta...eller jobben.

Trailer:


The Apartment er en meget godt likt film og ligger faktisk inne på 118 plass på IMDB sin liste over tidenes beste filmer, en plass som er vel fortjent. 

 

Filmen er forøvrig også en av mine favorittfilmer, men faktisk ikke en film jeg har vurdert til JuleFilmFestivalen i det hele tatt, noe som er ganske tydelig da den kommer med på tolvte utgaven av festivalen. 

 

Så spørsmålet er da ganske enkelt. Er The Apartment en julefilm? Svaret mitt på det, etter at jeg nå har sett filmen igjen etter en 6-7 års pause er uten tvil ja. 

 

Hovedgrunnen til det er som følger: Handlingen foregår tidvis i julehøytiden. Joda handlingen starter i November og avslutter på nyttårsaften, men jeg føler at en såpass stor del av filmen foregår under julen at dette kvalifiserer. 

  

Filmen inneholder også mye «juleelementer» som juletrær, julepynt, snø, julesanger og et stort juleselskap som i en «vanlig» julefilm ville vært et pluss. I tillegg så følger den rimelig godt det samme «hoved-temaet» som de aller fleste av de modern Hallmark filmene som samlebånd spres ut på tven hver jul de siste årene. Altså to unge mennesker som sliter med kjærligheten og gjennom en historie gjennom julehøytiden finner hverandre og forelsker seg. 

 

Jack Lemmon er en glimrende skuespiller og kanskje en av de artigste komikerene som har blitt fostret opp over dammen noensinne. Blant hans filmografi finner vi klassikere som Some Like It Hot, Grumpy Old Men, Glengarry Glen Ross, How To Murder Your Wife, The Odd Couple, Bell Book And Candle og Irma La Douce for å neven noen få. 

 

Dag nummer 2 på rad med Shirley MacLaine da hun også spilte i gårsdagens film. Her i en litt yngre utgave og hun spiller usedvanlig godt i denne filmen. Tidlig i sin karriere spilte hun ofte den litt «surete-søte-dama» i filmene, og en rolle hun mestret veldig godt. 



The Apartemt er en glimrende film og en skikkelig artig komedie og er godt inne på min Top-20 liste over mine favorittfilmer. 



Blu-Ray spilleren på Pcen min var lei å spille av denne filmen, så da har jeg «lånt» bildene her litt rundt omkring på nettet. 

 

Filmen er kanskje ikke «julete» nok for hvermansen til å kalles en julefilm, men for meg går nå denne filmen inn i julerotasjonen med andre alternative julefilmer som Gremlins, Die Hard og Silent Night, Deadly Night.

Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar