11 desember 2020

Dag 11 - Familien Jul I Nissernes Land

 

Dagens film er den danske filmen Familien Jul I Nissernes Land fra 2016. Filmen er regissert av Carsten Rudolf og har Marie Askehave, Alfred Bjerre Larsen og Johanna Brüel i hovedrollene. 

 

Synopsis: Dette er historien om Hugo, som er god venn med nissen Pixy. I år dukker Pixy opp hjemme hos Hugo allerede 1. desember, for å hente nisseluen med den magiske julekulen, som han glemte igjen året før. Ved et uhell ødelegger Hugo kulen, noe som betyr at Pixy mister sin nisse-magi.

Trailer: 

«Familien Jul I Nissernes Land» er en oppfølger til filmen «Familien Jul» som kom ut i 2014. Denne hadde samme regissør og hovedskuespillere. Denne filmen har jeg da dessverre ikke sett, noe som kanskje gjør at jeg misser noe henvisninger til denne filmen når jeg ser oppfølgeren, men vi får satse på at det går bra. 

 

Dessverre var utgaven jeg kjøpte fra Storytelling Media dubbet, uten original lydsporet tilgjengelig. Jeg forstår at barnefilmer ofte er dubbet og har i grunn ikke noe problem med dette, da jeg har mange gode minner fra dubbede tegnefilmer fra jeg var liten. Men det jeg ikke forstår er hvorfor utgaver som blir gitt ut på DVD, Blu-ray eller streaming i 2020 ikke har original lydsporene tilgjengelig. Dette tar ikke mye ekstra plass og vil i mange tilfeller gjøre utgivelsene mer attraktive. 

 

Når dubbing i tillegg er rimelig dårlig, som jeg følte at de var i denne filmen hjelper det ikke på stort. Flere av karakterene har stemmer som virkelig ikke passer inn til karakteren de spiller, da blant annet faren i familien som har fått en merkelig barnslig stemme som gjør det vanskelig å fokusere på så mye annet. 

 

Skuespillerne har sikkert gjort så godt de kunne her, men mange av barneskuespillerne blir veldig teatralske i bevegelsene og det ser tidvis ut som de ikke helt vet hvor de skal gjøre av seg, noe som jo også så klart kan komme fra produksjonssiden. 

 

Historien i filmen er også rimelig svak og blir etter ganske kjedelig for oss litt eldre. Dette maigske Nisselandet som blir hypet opp både i starten av filmen og i titelen på filmen blir liksom ganske nedtur da det rett og slett ser litt enkelt og billig ut, og ikke noe særlig magisk. Dette kommer vel fort av at alle disse scenene er spilt inn på julemarkedet på Jamtli i Østersund, Sverige uten at det er laget til noe veldig mye mer juleaktig her enn snø og et par julenek. 

 

Nå har jeg helt sikkert med årenes løp blitt litt bortskjemt med gode spesialeffekter i mesteparten av filmene jeg ser, for akkurat i denne filmen ser det heller dårlig ut. Men igjen filmen er vel rettet mot de aller minste og de syntes sikkert ikke det er noe problem. 

 

Filmen har i det minste litt julenisser, snø, reinsdyr, juletrær, julesanger, og julemat, men dette er ikke helt nok til å redde filmen fra å bli en heller laber og langtekkelig affære. 

 

For de som vil se filmen er den tilgjengelig på (som mange ganger nevnt) dubbet DVD eller så kan den leies/streames fra SFanytime, Itunes og Blockbuster.no.


Dette kan nok kanskje være moro for de aller aller minste, men for min del var dette heller dårlige greier som ble helt ødelagt av elendig dubbing. Hold dere unna.


Terningkast:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar