17 desember 2020

Dag 17 - Mot I Brøstet - Nå Er Det Jul Igjen

 

Dagens julespesial er den norske julespesialen Mot I Brøstet - Nå Er Det Jul Igjen fra 1993. Spesialen er regissert av Tore Ryen og har Arve Oppsahl, Siw Anita Andersen, Sven Nording og Nils Vogt i hovedrollene. 

 

Synopsis: Hysterisk morsom julefeiring med Karl, Nils og resten av Mot I Brøstet Gjengen.

Klipp:

Disse to jule-episodene av Mot I Brøstet ble vist på lille julaften og julaften i 1993. Disse episodene ble nok garantert ikke sett på TV hos oss når de gikk på TV, ikke fordi vi ikke likte serien, men akkurat disse to dagene er det mye annet både å se på TV og ikke minst ta seg til. 

 

Jeg har forsøkt å finne ut hvor mange som så disse episodene når de originalt gikk på TV, men har ikke klart å finne noe angående dette. Men jeg vil nok tro at senere repriser hadde flere seertall med tanke på sendetidspunktet. 

 

Mot i Brøstet har etter hva jeg har hørt ofte blitt omtalt de siste årene som dårlig humor og utdaterte greier. For meg som har vokst opp med serien føler jeg det ganske annerledes. Joda, ting har endret seg siden 1993, men jeg føler fortsatt at dette er morsomme episoder og jeg koste meg iallefall gjennom disse to episodene. 

 

Jeg føler at jo eldre jeg blir, jo færre filmer og serier syntes jeg er morsomt. Dette er sikkert en del av det å bli eldre, men jeg føler også at de tingene jeg en eller annen gang har syntes var morsomt, føler jeg fortsatt er morsomt. 

 

Mot i Brøstet er da helt tydeligvis en av disse, for disse jule-episodene syntes jeg fortsatt er like artige som første gang jeg så dem. 

  

Alle de tre hovedkarakterene i serien er i ettertid glimrende castet og spiller utrolig bra i sine respektive roller. Arve Oppsahl er og var en legende innenfor både film og komedier allerede før han spilte i Mot I Brøstet, men hverken Sven Nordin eller Nils Vogt var så veldig bevandret innenfor komedier på hverken TV eller filmskjermen før de fikk rollene sine her i serien. 

 

Når man i tillegg har med Siw Anita Andersen og Liv Thorsen blir dette morsomme saker. 

 

Episodene har bra med julestemning her med julemusikk, julepynt, julekaker, presanger, juletrær og til og med selve julekvelden. 

 

Jeg koste meg med disse to jule-episodene og syntes dette var underholdende greier. Så for de som liker Mot I Brøstet, eller litt enkel og lettvin humor i juleforberedelsene så passer dette glimrende. 

 

Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar