16 desember 2020

Dag 16 – Shrek The Halls

  

Dagens film er den amerikanske filmen Shrek The Halls fra 2007. Filmen er regissert av Gary Trousdale og har Antonio Banderas, Cameron Diaz, Eddie Murphy og Mike Myers som stemmegivere. 

 

Synopsis: Shrek har aldri opplevd eller brydd seg om julehøytiden. Men med litt overtalelse fra Fiona og barna vil han for første gang forsøke å feire jul.

Trailer:


Da er det tid for mer animert julefilm, nå i form av Shrek The Halls. Filmer er kjent som Du grønne, glitrende Shrek, goddag på norsk. Filmen er tilgjengelig som en del av Dreamworks Holiday Collection DVD samlingen. 

 

Den ble gitt ut i 2007 rett etter Shrek The Third, og tre år før Shrek Forever After som er den foreløpig siste filmen i serien om Shrek og vennene hans. Dette er vel mer en julespesial enn en film for den har kun en spilletid på 21 minutter. Så dette må vel karakteriseres som en fin liten film å sette på om man skulle ha det litt travelt i førjulstiden, kanskje spesielt nå rett før jul og man trenger å få litt ekstra julefølelse.


Nå må det innrømmes at det er sikkert ti år siden sist gang jeg så en Shrek film og jeg kan ikke si jeg husker helt handlingen fra Shrek The Third som denne følger etter, men jeg følte at denne fint kan sees som en selvstendig liten film uten å huske så mye av de foregående 

 

Siden denne «filmen» kun varte i 21 minutter valgte jeg faktisk å se den to ganger. Først den originale engelske utgaven med blant andre Cameron Diaz, Eddie Murphy og Mike Myers som stemmegiver, for så etterpå å se den norske med Asgeir Borgemoen, Thomas Giertsen og Iren Reppen som stemmegivere. 

 

Jeg er vanligvis mest for å se film med originalspråket, men akkurat animerte filmer kan jeg godt sjekke ut med andre dubber og akkurat her foretrekker jeg faktisk den norske utgaven foran den amerikanske. Det føltes ut som samspillet og interaksjonen mellom de norske karakterene er bedre og en del av vitsene fungerte faktisk bedre på norsk. 

 

Thomas Giertsen som Donkey er et høydepunkt her (og de andre Shrek filmene) og hvorfor Giertsen ikke har gjort mer dubbe-oppdrag syntes jeg er rart, for dette syntes jeg virkelig han har talent for. 

 

Filmen «lider» i mine øyne litt av dette moderne barnefilm syndromet med at det skal skje veldig mye på kort tid, være mye lyd og leven og aldri noen stille perioder. Men dette er jo en smaksak og jeg er jo helt klart ikke i målgruppa her. 

 

Shrek The Halls blir nok ingen juleklassiker med det første, men den er underholdende for både store og små, kort og direkte og en fin liten film å sette på i bakgrunnen når man surrer rundt i huset i førjulen. Vel anbefalt for store og små. 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar