05 desember 2020

Dag 05 – Bergmál

 

Dagens film er den islandske filmen Bergmál fra 2019. Filmen er regissert av Runar Runarsson og har Bent Kingo Andersen, Sigurmar Albertsson og Sif Arnarsdóttir i hovedrollene. 

 

Synopsis: Det nærmer seg jul på Island, og en bemerkelsesverdig stemning legger seg over landet. En forlatt gård brenner, et barnekor synger julesanger, en museumsarbeider krangler på telefonen, en ung jente får mammaen til å prøve VR-briller.

Trailer: 

 

Dette er vel den første Islandske filmen ut på JuleFilmFestivalen, og når sant skal sies har jeg vel ikke sett mer en 4-5 Islanske filmer i det hele tatt før denne. 

 


 

 

 

 

 

Dette er en litt annerledes julefilm og vanskelig å sammenligne med så veldig mye annet. Dette er vel det som på fagspråket kalles for en kunst film, da det er mer det visuelle som står i fokus og ikke så mye historien. 

 

Filmen består av 56 korte scener med forskjellig innhold som ikke har noen direkte sammenheng, da ingen skuespillere dukker opp i filmene mer enn en gang. Alle skuespillerne i filmen er i tillegg «vanlige» person, uten noen form for skuespillerutdanning eller tidligere filmer på Cven. 

 

Jeg har hørt at noen har sammenlignet filmen med filmene til Roy Andersson og jeg kan også se noen likheter med filmer som «En Duva Satt På En Gren Och Funderade På Tillvaron» og «Sångar Från Andre Våningen» i noen scener. 

 

Jeg skulle jo ønske å si at dette var en film som var noe for meg, men dessverre er jeg ikke så veldig overbegeistret for disse typene filmer. Joda, det ser jo pent ut og er godt laget, men jeg foretrekker filmer som har en handling og en markert start og slutt for å si det sånn, så dette var ikke helt «my-cup-of-tea.». 

 

Filmen har ikke helt julestemning ut fra startblokka for å si det sånn. Vi starter med litt triste byggeplaser, begravelser, callsentere, brennende bygninger, Men rundt sånn halvveis i filmen blir det mer julelementer å se som snø, barnekor som synger julesanger, juletrær, julenissen og jaggu også en fødsel (muligens med en referanse til jesubarnet der, selv om han vel strengt talt ikke ble født på den måten). 

 

Dette blir for meg 60 sekunders innblikk i et hendelsesforløp man ikke vet noe om før man går videre til neste scenario. Dette kan fungere for min del om det er snakk om en slags sketsj-komedie, men som en dramafilm uten noen spesiell handling ble dette heller labert. 

 

Filmen er ikke så lang med sine 79 minutter, men er vel først og fremst en film for de som liker litt ukonvensjonelle filmer og litt annerledes måte å fortelle en historie på. 

 

Gitt ut i Norge på DVD fra Star Media Entertainment i 2020. Filmen kan også leies eller kjøpes digitalt fra Blockbuster.no (en webside jeg ikke viste eksisterte før i dag) . Filmen kan også kjøpes på iTunes. 

 

Som før nevnt ikke min type film dette her og det jeg ville brukt filmen som var rett å slett å ha noe spillende på bakgrunnen på TVen når man surrer rundt i huset og gjør forefallende ting før jul. Så alt i alt, en film beregnet på de litt mer kunst-film interesserte og mest sannsynligvis ikke noe den «vanlige» film-titer vil få så mye ut av. 

 

Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar