04 desember 2020

Dag 04 – Anna And The Apocalypse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagens film er den britiske filmen Anna And The Apocalypse fra 2017. Filmen er regissert av John McPhail og har Sarah Swire, Malcolm Cumming og Ella Hunt i hovedrollene. 

 

Synopsis: Julepynt og bjelleklang, musikalsang og zombieapokalypse. Midt i julestrien trues småbyen Little Haven av en nær forestående undergang. Anna og vennene hennes bestemmer seg for å bekjempe zombiehordene – men hvem kan man stole på i en verden som faller sammen?

Trailer:


Jeg hadde ikke gjort så mye research før jeg gikk til innkjøp av filmen denne gangen. Det eneste jeg i grunn viste var at dette var en julefilm gitt ut i 2020 og at det var en «juleskrekk-film», men at det i tillegg var en delvis musikaler ble jeg litt overasket over. 

 

Filmen er basert på Ryan Mchenry sin kortfilm Zombie Musikal Fra 2010 og Mchenry var også med som manusforfatter på filmen. Dessverre gikk han bort i 2015 på grunn av benkreft. 

  

Jeg liker godt musikaler fra 40-50 og 60-tallet, men moderne musikaler syntes jeg ofte blir litt for masete og høylytte. Sånn føler jeg dessverre at det blir her også. For min del kunne godt alle musikinnslagne vært tatt bort og filmen ville vært like interessant, om ikke faktisk enda bedre. 

 

Det blir litt i overkant å prøve å kombinere både en musikal, zombiefilm, komedie og musikal alt i ett og den mislykket i grunn på alle feltene. Filmen er ikke noe særlig morsom, zombiene er ikke skremmende i det hele tatt og musikkinnslagene er ikke gode nok til å fenge. Så jeg er litt usikker på hvem filmen er rettet mot. 

 

Skuespillerne er mer eller mindre kun ukjente unge britiske skuespillere og det er vel kun Mark Benton jeg kunne huske å ha sett i noe før, da i form av The Imaginarium of Doctor Parnassus og Eddie the Eagle. Men de gjør en grei nok jobb med materialet de har fått utlevert og de er ikke hovedproblemet med filmen. 

 

Skrekk elementet i filmen er det zombiene som står for, men filmen blir aldri skummel, så de som er ute etter en juleskrekkfilm må nok se et annet sted. Men zombiesminken i filmen var slettes ikke så verst om man skal trekke frem noe positivt. 

 

Filmen har noe julestemning med både juletrær, juletrefest, pakker og julemusikk, men filmen kunne like godt vært lagt til påsken eller Halloween for den sakens skyld. 

 

Filmen er tilgjengelig 3 forskjellige utgaver. Utgaven av filmen jeg så var den såkalte "Festival-cut" utgaven som varer i 108 minutter. Mens utgavene som ble gitt ut i USA varer i kun 93 minutter, mens den britiske utgaven varer i 98 minutter. Hvorfor det eksisterr tre forksjellige lengder på filmen har jeg ikke klart å funnet noen god kilde på, men flere nevner at det er 2-3 sanger som er fjernet fra de amerikanske og britiske utgavene. 

 

Filmen er gikk ut på Blu-ray i Norge i 2020, og den kan også leies/streames på både Itunes og Blockbuster.no for de som er interessert i det. 

 

Så ikke helt min greie denne filmen, da den falt i mellom det som var av stoler for å si det sånn. Men jeg ser den har fått mye gode anmeldelser rundt ellers, så enten er folk flest mer glad i zombie musikaler enn mer, ellers så har jeg blitt for gammel for denne typen film. 

 

Terningkast:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar