02 desember 2020

Dag 02 – Last Christmas

Dagens film er den amerikanske filmen Last Christmas fra 2019. Filmen er regissert av Paul Feig og har Michelle Yeoh , Emma Thompson, Henry Golding og Emilia Clarke i hovedrollene. 

Synopsis: Kate er notorisk flink til å alltid ta de gale valgene. Bunnpunktet kommer når hun må ta en jobb som alv i en julebutikk. Men der møter hun og forelsker seg i Tom, og lykken ser endelig ut til å snu. Han lærer henne å sette pris på julen på en helt ny måte, men forviklingene har såvidt begynt.

Trailer: 

 


Regissør Paul Feig er ingen nykommer i bransjen og har laget flere komedier tidligere som Bridesmaids, Spy, Ghostbusters (2016), A Simple Favor og The Heat.


Emilia Clark er vel kjent for de aller fleste som Daenerys Targaryen i Game Of Thrones Serien. En serie jeg faktisk ikke har sett en eneste episode av enda. Jeg hadde en plan om å få sett serien i løpet av 2020 og den har ligget på Blu-ray på stuebordet siden Januar, men lenger har den ikke kommet. Vi får satse på at 2021 blir året den blir sett. 

  

Emma Thompson er en av de virkelige veteranene innenfor britiske skuespillere. Men klassikere som In the Name of the Father, Sense And Sensibility, Nanny McPhee, Harry Potter og Saving Mr. Banks for å nevne noen på Cven. Hun har jo også spilt i en annen juleklassiker nemlig Love Actually som jeg så 22 Desember i 2012. Thompson har forøvrig også vært med både å skrevet manuset til filmen (sammen med sin ektemann) og som produsent. 

 

Henry Golding er et ganske nytt bekjentskap for meg, men har har fra før spilt i en annen Paul Feig film, nemlig A Simple Favor. Men jeg har også sett han i Crazy Rich Asians og The Gentlemen og han gjorde gode rolletolkninger der. 

 

Dette er jo en historie man har sett før, mange ganger før. Historien om den selvopptatte jenta som etter flere nedturer finner drømmemannen og klarer å snu livet rundt. Man har til og med fått plass til den standardiserte romantiske film klisjeen skøytegåing i ishall. 

  

Men filmen har en god liten twist som iallefall ikke jeg så komme som gjorde filmen litt annerledes enn mange av sine andre forgjengere. 

 

Men med et litt større budsjett en din standard «romantiske-Hallmark-julefilm», flotte lokasjoner og gode skuespillerprestasjoner ble dette slettes ikke så verst. 

 

Filmen har de aller fleste av elementene som jeg liker når jeg ser en julefilm som julesanger, juletrær, MYE flott julepynt, og julefeiring. Selv om settingen midt i London gjør at det mangler snø så klart. 

 

Og til de som måtte lure, joda Wham’s «Last Christmas» er såklart med i filmen. Hele 4 ganger faktisk. Så til de som liker Wham så får dere en god dose med Wham låter gjennom hele filmen. 

 

Filmen er tilgjengelig både på DVD og Blu-ray her til lands, samt på Netflix og Viaplay for de som foretekker å streame eller leie filmen digitalt. 

 

Jeg er vanligvis ikke sånn veldig fan av såkalte «rom-coms» men akkurat julefilmer syntes jeg kan være koselig sånn inn mot julehøytiden. Dette er kanskje ikke den beste filmen innenfor sjangeren, men et godt forsøk og tidvis både koselig og underholdende. 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar