20 desember 2020

Dag 20 - Albert Og Herberts Julekalender


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagens julekalender er den svenske julekalenderen Albert & Herberts Julkalender fra 1982. Julekalenderen er regissert av Bo Hermansson og har Sten-Åke Cederhök og Tomas von Brömssen i hovedrollene. 

Synopsis: I et gammelt trehus i Haga, arbeiderklassen i Göteborg, bor skraphandler Albert Karlsson med sin voksne sønn Herbert. Interessen for julepynt og juletradisjoner er litt annerledes mellom far og sønn, og dette gir opphav til forskjellige små konflikter. Far Albert er ansvarlig for den gamle, tradisjonelle julefeiringen, mens Herbert er mer interessert i kroppsbygging og utfor. Kanskje de bør vurdere å feire sin egen jul på sin egen måte?

Trailer:

Albert og Herberts Julkalender som gikk på SVT julen 1982. Julekalenderen er en «spinoff» fra Albert Og Herbert TV serien som gikk i 5 sesonger mellom 1974 og 1979. 

 

Serien er basert på den britiske TV serien Steptoe And Son som var skrevet at Ray Galton og Alan Simpson. Serien er regissert av Bo Hermansson, som også har regissert andre klassiske serier som Fleksnes Fataliteter, Fredriksons Fabrikk og Rød Snø for å nevne noen. Han sto også bak den norske utgaven av Albert og Herbert, som bestod av filmen «Skraphandlere» med Leif Juster og Tom Tellefsen i hovedrollene. 

 

Jeg har aldri sett denne julekalenderen før, da jeg er rimelig sikker på at den ikke har gått på norsk TV i førjulen her noen gang, og jeg så faktisk serien for første gang i fjor da jeg plukket opp samleboksen for en billig penge. 

 

Tomas von Brömssen og Sten-Åke Cederhök spiller veldig bra som far og sønn her og man ser tydelig at det faktum at de allerede har spilt disse rollene i mange år før har gjort at de her nærmest har perfeksjonert rollene. Det faktum at det veldig mye av tiden også bare er disse to karakterene man har i løpet av episoden gjør at de jo faktisk må gjøre en god jobb. 

 

Gimmicken med at far og sønn deler huset sitt i to seg imellom er jo noe man har sett også i andre serier, men her fungerer det veldig godt og fører til mange morsomme situasjoner gjennom julekalenderne. 

 

Julekalenderen har også bra med det jeg forbinder med julestemning, i form av både julemat, snø , julepynt, juletrær og alt annet som jeg syntes hører julen til. 

 

Det eneste som jeg kanskje kan trekke litt for er det kun jeg og min egen måte å se ting på som kan ta skylden for. Og det er det faktum at jeg så hele julekalenderen på en kveld. Men en spilletid på litt over 8 timer ble det da kanskje litt for mange episoder rett etter hverandre og det ble litt gjentakende mot slutten av serien.


Men som sagt, dette er jo kun min egen feil og om man ser en episode hver dag inn mot julen er ikke dette noe man vil merke. 

 

Denne julekalenderen er tilgjengelig både på DVDboksen «Alt med Albert og Herbert» eller som en enkeltstående utgave i SF sin «julekalendere på DVD» serien. 

 

En underholdende og bra julekalender som nok passer litt bedre for de litt voksne enn for de minste barna. Så jeg ble meget underholdt. 

 

Terningkast:







2 kommentarer:

  1. Feil. Albert og Herberts julekalender gikk på nrk en gang på 80-tallet.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar. Da tok jeg nok feil der, så bude nok kanskje lagt til at jeg ikke har sett den på TV. Dette da jeg var litt for ung til å ha sett serien på TV på 80tallet :)

    SvarSlett