23 desember 2020

Dag 23 – A Christmas Carol

 

Dagens mini-serie er den britiske A Christmas Carol fra 2019. Filmen er regissert av Nick Murphy og har Joe Alwyn, Vinette Robinson, Andy Serkis og Guy Pearce i hovedrollene. 

 

Synopsis: Steven Knights egen vri på Charles Dickens’ legendariske spøkelseshistorie. Denne mørke nyinnspillingen er et spennende dypdykk i Ebenezer Scrooges mørke sjel.

Trailer:


Vel da var det tid for en ny utgave av Charles Dickens klassiske julefortelling, denne gangen i form av en britisk mini serie på tre episoder av en time hver. I USA ble serien satt sammen til en tre timer lang film, men her på berget er den i sin opprinnelige form på tre episoder. 


Dette er faktisk den 17 filmen/tvserien av A Christmas Carol jeg har sett, og jeg har sett minst en utgave av denne hvert år bortsett fra 2019 og 2015. 

 

Jeg foretrekker nesten alltid at historier som er basert på bøker forsøker å følge disse så godt som mulig. Men her liker jeg faktisk at handlingen er lagt til vår tid. Det har kommet utallige utgaver av Dickens historie så det at denne tar seg noen friheter å gjør om på ting kan jo gjøre at ny generasjon oppdager denne historien. Litt på samme måte som BBC gjorde med Sherlock Holmes gjennom deres «Sherlock» serie med Benedict Cumberbatch. 

 

Grunnen til at Srooge blir besøkt at spøkelsene eller åndene, er her også gjort om litt da Scrooges gamle kompanjong Marley vil slippe fri fra spøkelses-riket om Scrooge begynner å se meningen med julen. Enda en artig ny tvist der altså. 

 

Både historien er settingen er herlig mørk og blek og helt klart en av de mer dystre utgavene av denne historien som er laget for skjermen. 

 

Guy Pearce er et navn som bør være kjent for de fleste. Han har blant annet spilt i Memento, L.A Confidential, Prometheus, The King's Speech og The Count of Monte Cristo for å nevne noen. Han spiller godt her i rollen som Scrooge, selv om jeg personlig nok foretrekker Scott, Sims eller Caine sine rolletolkninger mer, men der er det nok en del nostalgi med i bildet. 

 

Andy Serkis er glimrende i rollen som fortidens spøkelse og Serkis er best kjent for å ha spilt rollen som CGI gollum i Ringenes Herre filmene, men har de siste årene også fått flere og flere «virkelige» roller og ikke bare CGI roller. Da i filmer som Burke and Hare, Long Shot, Black Panther, Wild Bill og de tre nyeste Star Wars filmene.


Om noe skal kritiseres i denne miniserien er at jeg føler at de har utnyttet mini-serie konseptet litt dårlig. De to første episodene er det mye oppbygning og historie fortelling, mens siste episode nærmest raser gjennom slutten av historien for å bli ferdig. Serien kunne godt for min del ha fått både enda en eller to episoder for å få samme «pacing» gjennom hele historien. 

 

En rimelig annerledes utgave av A Christmas Carol dette her, noe som jeg vanligvis ville vært litt kritisk til. Men jeg føler at denne på mange måter gjør historien mer tilgjengelig for massene noe som jeg er for. 

  

Så alt i alt en meget god og underholdende liten min serie, som nok helt klart passer best for eldre ungdom og voksne. Vel anbefalt. 

 

Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar