02 desember 2022

Dag 02 – Santa Inc


Dagens film er den amerikanske animerte TV Serien «Santa Inc» fra 2021. Serien er regissert av Alexandra Rushfield og har Joel Kim Booster. Maria Bamford, Seth Rogan og Sarah Silverman som stemmegivere. 

 

Synopsis: Candy Small, som er den flitigste kvinnlige alven på nordpolen, har en plan om å bli den første kvinnlige julenissen i historpen.

Trailer:


Denne serien hadde en rating på websiden Internet Movie DataBase (IMDB.com) på 1.1 i romjulen 2021, så med andre ord kanskje den dårligst rangerte Tv-serien som er registrert på siden noensinne. Nå har den økt helt opp til 1,6, noe som fremdeles er ganske katastrofalt dårlig og jeg tipper at det ikke er mange serier som har dårligere rating. 

 

På tross av å være en animert tvserie om julennissen, alver og jlefeiring er dette så langt i fra en serie for barn som man overhodet kan komme. 

 

Nå har jeg en mistanke om at både Alexandra Rushfield som skrev manuset til serien og regissør Harry Chaskin allerede når de laget serien hadde en ide om at prosjektet var ment mer som en parodi enn som en faktisk god TV-serie. 

 

Men dette gjør ikke at serien er mer sebar og underholdende for å si det slik. 

 

Jeg for min del er nok alt for gammel og inngrodd til at dette var en serie for meg. Jeg fant ikke humoren spesielt morsom og historien er ikke spesielt underholdende heller for å si det sånn. Det blir også litt i overkant mye politisk og krenknings baserte meninger som er dyttet inn for å dra inn et spesifikt publikum. 

 

Når du i tillegg lesser på med banning, sex-vitser, nakenhet, holocaust vitser og narkotika i juleserien din har jeg falt av for lenge siden. 

 

Hovedstemmegiveren Seth Rogan og Sarah Silverman er begge to ganske kontroversielle personligheter også utenfor TV-skjermen, så akkurat det å velge disse to til å ha hovedstemmene i serien var nok et bevist valg. De gjør ingen dårlig jobb med dubbingen i serien, sånn rett teknisk sett, men dette hjelper lite når alt som blir sagt blir bare tull og grisete vitser. 

 

Denne serien hadde blitt litt slitsom som en 1,5 timers film, men når den nå da er dratt ut til en til sammen 3 timers Tv-serie blir det alt for mye for min del.


Jeg er litt rar av meg så akkurat når det kommer til julefilmer så liker jeg at ting skal være litt koselig, trivelig og hyggelig. Så for meg er det å se disse julefilmene vanligvis en hyggelig avveksling fra alt tjass og mas i hverdagen og en måpte å rømme inn i en kunstig virkelighet i en time eller to og oppleve noe hyggelig og kanskje ikke alltid helt virkelighetsnært. 

 

Animasjonen i serien er ikke helt min greie den heller, da jeg ikke er så overbegeistret for claymation, men serien ser slettes ikke verst ut sånn visuelt sett i det minste

 

Serien er tilgjengelig på både HBO Max og Prime Video for de som har de tjenestene. 

 

Denne TV-serien går litt under samme kategori som filmen «Saving Christmas» som jeg anmeldte her i 2014, nemlig en så dårlige film/serie at den nesten er verdt å sjekke ut bare av den grunn. Men det holdt lenge med et gjennomsyn av denne serien for min del og jeg vil nok si det sånn at de aller aller fleste kan nok fint la være å se denne serien.



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar