07 desember 2022

Dag 07 – Adventslekene










 

Dagens serie er den norske serien «Adventslekene» fra 2014. Serien har ingen oppgitt regissør men har Markus Gaupås Johansen, Anders Nilsen, Robert Stoltenberg og Egil Hegerberg i hovedrollene. 

 

Synopsis: Julenissen blir arrestert for barnearbeid og skatteunderslag. Hvem skal nå redde julen?

Trailer:

Adventslekene er en NRK serie som ble vist første gang fra 30. November 2014. Jeg må innrømme at serien den gang gikk meg hus forbi og jeg oppdaget ikke denne serien før i høstes da den plutselig dukket opp som anbefalte serier på NRK sin Nett-tv (hvor den forøvrig kan sees nå). 

 

Serien består av 11 korte episoder på rundt 5 minutter hver. Dette er vel det som på fagspråket kalles sketsjkomedie. Men med en total spileltid på rundt en time tar det ikke all verdens tid å se igjennom hele serien i en travel førjulstid. 

 

Den kanskje best kjente skuespilleren her er vel fort Robert Stoltenberg. Mannen som har gjort det stort innenfor karaktermakeri på NRK i snart to ti år. Han er best kjent for TV-serien «Borettslaget», hvor de jo også hadde en julespesial som ble anmeldt her på loggen 5. Desember 2019. Den kan leses HER.


Jeg har helt siden 190 tallet vært en stor fan av Egil Hegerberg. Som musikker har jeg stort sett likt alle hans prosjekter fra hans en-manns orkester «Bare Egil Band», i hvitevarebandet «Hurra Torpedo», som bassist i tullerockebandet «Black Debbath» og Gartnerlosjen» til seriøs bassist i stoner rock bandet «Thulsa Doom». 

 

Han har også figurert ofte i talkshow programmer og vært underholdende der. Så det er artig å se han i en manusbasert TV.serie for en gangs skyld. 

 

Serien har en aldersgrense på 12 år og er helt klart rettet mot det mer ungdommelige publikum. 

 

Serien har noen artige poenger innimellom, men personlig føler jeg at den kanskje hadde blitt bedre som en times julespesial istedet for å dele den opp i disse korte episodene. 

 

Jeg føler at jeg nok er litt i eldste laget for å like denne serie og en del av vitsene ble litt for lette og dumme for min del. Så jeg tror nok ikke at jeg er helt i målgruppen for denne serien. 

 

Men når det er sagt så følte jeg at serien tok jeg litt opp etterhvert som epiodene gikk og de to siste episodene var ganske så underholdene med et par tvister jeg ikke så komme, men dessverre ikke nok til å gjøre den til noen høydare. 

 

Skuespillerne gjør en greit nok jobb med manuset de har fått utlevert uten at jeg kanskje følte at hverken skuespillerne eller karakterene var noen som jeg kommer til å sitte igjen med i tiden fremover. 

 

Serien kan som sagt før sjekkes ut på NRK sin nett-TV og er med sin korte spilletid og alternative humor noe litt annet å sjekke ut nå før jul for de som ønsker det. Men dessverre ikke helt min greie. 

 

Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar