03 desember 2022

Dag 03 – Tomtemaskinen

 

Dagens film er den fra svenske julekalenderen «Tomtemaskinen» fra 1993. Kalenderen er regissert av Torbjörn Ehrnvall og har Peter Harryson, Birgit Hageby, Ika Nord og Ingvar Hirdwall i hovedrollene. 

 

Synopsis: Juleforberedelsene er i full gang hos Gubben Petterson og han katt Findus. Pepperkaker skal bakes, juletre skal hugges og julegaver skal lages. På tross av at Gubben Petterson har lover Findus at julenissen skal dukke opp på juleaften er dette noe Findus er bekrymret for. Kommer julenissen til å dukke opp?

Trailer:


Jeg ble faktisk litt satt ut når jeg satt DVDen fil denne julekalenderen min i spillerne, for jeg regnet med at dette var en julekalender basert på tegnefilmen om «Gubben Katten» som jeg har sett for noen år siden. Så jeg ble ganske overasket da jeg så at dette var en live-action serie med virkelige skuespillere istedet. 

 

Pettson och Findus som er originalnavnet på serien er basert på bøker skrevet av Sven Nordqvist og ble påbegynt i 1984. Det har blitt gitt ut hele 18 bøker om Petterson Og Findus, og denne historien er fra bok nummer 7 i serien. Bokserien er meget populær og har solgt over 3 millioner eksemplarer i Sverige og hele 13 millioner på verdensbasis. 

 

Serien ble sendt som Julekalender på SVT under julen 1993. Serien er forøvrig også kjent under tittelen «Gubben Petterson -Tomtemaskinen». 

 

Serien er en blanding av litt animasjon og live action skuespill. Serien er litt surrealistisk til tider og litt merkelig. Og den er tidvis mye dialogbasert uten at det skjer så mye handling på skjermen. Men ettervert når man har kommet litt inn i dette universet, så fungerer det godt. Den er jo først og fremst rettet mot barn og jeg vil nok tro at mange barn likte denne serien godt når den gikk på TV på starten av 1990 tallet. 

 

Hovedrollen som Petterson spilles av Ingvar Hirdwalll, som mange nok kjenner best som naboen i krimserien «Beck». Han gjør en god rolletolkning her som Petterson og er både morsom og underholdende. Han er med i stort sett hver eneste scenen igjennom hele serien, så det var viktig for at han gjorde en god jobb for at serien skulle lykkes. 

 

Ika Nord spiller den litt krevende rollen som katten Findus og etter å ha vendt meg til konseptet med en dame utkledd som katt, følte jeg etterhvert at hun gjorde en meget god jobb i denne rollen. 

 

Tomtemaskinen har også blitt sendt i reprise på SVT2 i 1998 og er nå tilgjengelig på «Öppet Arkiv» PÅ SVT sine websider for de som gjerne vil se serien og ikke vil gå til anskaffelse av DVDen. 

 

Tomtemaskinen er en underholdende julekalender som både har bra med julestemning og en god historie. Den er kanskje litt vel saktegående for moderne barn nå i dag og er tidivs litt langtekkelig, men jeg syntes den fungerte sånn passe. Så verdt å i det minste ta en titt på. 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar