06 desember 2022

Dag 06 – Una Navidad No Tan Padre

 

Dagens film er den meksikanske filmen Una Navidad No Tan Padre. Filmen er regissert av Raúl Martínez og har Yulinda Diaz, Juan Pable De Santiago, Jaqueline Bracamontes og Hector Bonilla i hovedrollene. 

 

Synopsis: En familietur til stranden blir en vill affære når Servandoog Alcia, Almas tante starter en konkurranse for å se hvem som kan lage den beste julefeiringen.

Trailer:

Una Navidad No Tan Padre er nok uten tvil den første meksikanske julefilmen jeg har sett her på bloggen, og ganske fort også faktisk den første meksikanske julefilmen jeg noensinne har sett. Men det er alltid morsomt å se julefilmer fra ukjente land med andre tradisjoner og feiringer enn vi er vant til her hjemme. 

 

Filmen er internasjonalt kjent under navnet «Grumpy Christmas» og her i Norge er den promotert som «En ukul jul». 

 

Filmen hadde premiere på Netflix 21 Desember 2021 og var en moderat suksess da den ble sluppet. Filmen er en oppfølger til filmen «Un Padre No Tan Padre» fra 2016. 

 

Jeg hadde da ikke sett den første filmen i serien, så jeg var litt usikker på om det var et problem når jeg da så denne. Men filmen åpner med en gjenfortelling av hvsa som skjedde i den første filmen. Så jeg vil tro at jeg gikk glipp av litt karakteroppbygning i den første filmen, men jeg følte likevel ikke at dette var noe stort problem. 

 

Hovedrolleinnehaver «Hector Bonilla» er en stor stjerne i Mexico og en av deres best kjente skuespillere. Han har primært vært med i en haug med meksikanske Tv-serier siden slutten av 1960 tallet, men han,har også spilt i godt over 40 filmer gjennom de siste 60 år siden debuten i 1962. Hans mest kjente filmroller er i filmene Rojo Amanecer (Red Dawn) fra 1989 og Meridiano 100 fra 1976. Den siste filmen vant han forøvrig en «Silver Ariel» for, noe som tilsvarer Amanda prisen her hjemme. 

 

Bonilla gjør en god rolle her som Don Servando eller «Grumpy Grandpa» som han blir kalt. Han gjør strot sett ikke annet enn å gå rundt å klage, men det er vel hele poenget med karakteren hans. 

  

Men som jeg har sagt gjentatte ganger før her på bloggen så er ikke julefilmer hvor hovedpoenget er krangling og intriger helt min greie. Når du legger til utroskap og narkotika i samme film så faller jeg litt av underveis. Filmen skal også være en komedie, men det er kanskje noe med oversettelsen og tekstingen som gjør at vitser blir borte, for jeg fant ikke denne spesielt morsom eller underholdende.


Filmen har for min del heller ikke så veldig mye julestemning. Den har litt julemusikk og julepynt her og der men bortsett fra det er det ikke mye som minner om julen her hjemme. Men med tanke på at Mexico er på andre siden av jorden og det jo faktisk er sommer der rundt juletider, samt at filmen er lagt til en strand kan man ikke akkurat forvente snø og juletrær i denne filmen. 

 

Regisør Raúl Martínez var også mannen bak den første filmen i serien. I tillegg har han nå «El Mesero» og den helt nye «Cuando Sea Joven» som har fått gode omtaler på Cven. 

 

Filmen kan sjekkes ut På Netflix Norge da under navnet «En Uul Jul» for de som ønsker seg litt meksikansk julefilm nå i adventstiden. 

 

Alt i alt en litt under middels «romantisk julefilm» uten noen julefølelsen for min del. Så slik jeg ser det en film som kunne blitt sett hele året rundt, så ingen film som går inn i juleklassiker avdelingen i bokhyllen min dessverre. Men for de som vil sjekke ut noe annerledes er den et alternativ i det minste. 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar