21 desember 2022

Dag 21 – A Town Without Christmas

 














 

Dagens film er den fra amerikanske filmen «A Town Without Christmas» fra 2001. Filmen er regissert av Wolk og har Peter Falk, Marnie McPhail, Rick Roberts og Patricia Heaton i hovedrollene. 

 

Synopsis: I den lille byen Seacliff vekker et brev skrevet til julenissen oppsikt. Den lille gutten Chris har skrevet til julenissen at han ønsker å forlate denne verden for å ikke være en byrde for sine skilte foreldre. Dette starer en klappjakt for å finne han, før han klarer å skade ssg selv.

Trailer:


A Town Without Christmas er den første filmen i en serie på tre filmer hvor Peter Falk innehar rollen som Max. De to oppfølgerne er «Finding John Christmas» fra 2003 og «When Angels Come To Town» fra 2004. Men noe overraskende var det ikke Hallmark som sto bak disse oppfølgerne med istedet Viacom and Paramount, noe som må sies å være litt uvanlig. 

 

Regissør Andy Volk er ikke ukjent med å lage julefilmer, da han har laget andre julefilmer for Hallmak som,. The Christmas Shoes (som jeg anmeldte HER i 2015) og When Angels Come To Town fra 2004. Bortsett fra disse filmene har han regissert en hel haug med episoder av TV-serier siden 1990. 

 

Dette er en litt annerledes Hallmark film, laget før de standardiserte omtrent hver eneste julefilm de laget. Her er det ikke bare fokus på romantikk og kjærlighet men heller på å forsøke å faktisk redde et liv. Noe som er en kjærkommen forandring for en gangs skyld. 

 

Filmen er jo laget for TV og har dette litt billige TV-utseende som de fleste Hallmark filmer hadde i starten av 2000-tallet, men filmen er såklart fullt sebar for det. 

 

Patricia Heaton er en dame jeg har sansen for. Jeg husker henne best i rollen som Deborah i en av mine favoritt komiserier nemlig «Everybody Loves Raymond» og det er hyggelig å se henne i en tidlig Hallmark julefilm. 

 

Peter Falk er også hyggelig å se i filmen og han gjør sjelden en dårlig rolle i ting han spiller i, selv om han her begynte å gå mot slutten av sin skuespillerkarriere. 

 

Filmen har godt med julestemning med kort til nise, julebilder, juletrær, litt falsk julesnø og julepynt. 

 

Et problemet med filmen en er at en del av scenene er i overkant mørke, så tidvis var det rett og slett vanskelig å se hva som skjedde på filmen. 

 

I tillegg så forvirret slutten av filmen meg litt og jeg følte på en måte at de ikke hadde noen logisk avslutning på filmen i naus, og dermed bare slang sammen en avslutning på slutten av arbeidsdagen, noe som er litt synd da starten av filmen var rimelig god.

Filmen er etter hva jeg har klart å finne frem kun tilgjengelig fra Hallmark Chanel innen deres 2Hallmark Movies & Mysteries» avdeling for øyeblikket, eller så må man ta til takke med DVD utgaven fra 2014 som også er et alternativ. Filmen er visstnok kortet ned med noen minutter, men jeg vet når sant skal ikke hva de har klippet bort fra filmen, så det får forbli et mysterium. 

 

Så alt i alt en helt ok julefilm som nok ikke vil blir sett så mange ganger til fremover for min del, men for kjernepublikumet som vel er damer 50+ vil jeg tro denne fenger mer enn for meg.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar