05 desember 2019

Dag 05 – Jul I Borettslaget


Dagens film er den norske julespesialen Jul I Borettslaget fra 2002. Spesialen er regissert av Eva Bie og har Sidsel Sørli, Jasmin Aasland, Iran Haq og Robert Stoltenberg i hovedrollene. 

Synopsis: Nå er det jul i borettslaget! Alle de kjente og kjære skikkelsene fra Tertitten forbereder seg til jul med sine egne ritualer og tradisjoner. Dette medfører enkelte utfordringer. Narvestad vil innføre standardisert julepynt for samtlige beboere, Linda i fjerde synes at julen bare er noe sløseri. Ruth blir kastet av bussen på flesketur til Sverige, etter å ha inntatt for mange svenske ølbokser. Piirka våkner opp etter julebordet i reklamebyrået, med en dypere forståelse av hva slags liv han egentlig vil leve. Julefeiring kan være så mangt og borettslaget sliter med å bli enige om oppskriften på den perfekte jul. 
 
Trailer:

Borettslaget er vel en tv serie som er kjent for de fleste men for de som ikke er det, så kommer en liten oppsummering her. Tv-serien ble sendt på NRK våren 2002, og ble en stor suksess. Julespesialen her kom etter at første sesongen var vist på tv. Våren 2006 kom det en ny sesong, med en tredje og siste sesong våren 2008. 

Serien ble laget av Robert Stoltenberg, som også spiller hele 17 roller i TV serien. Ideen til serien kom etter at han spilte en av karakterene (Yngve Freiholt) i tv serien Copacabana som gikk på NRK i år 2000. I tillegg kom det i 2017 en spinoff serie kalt «Narvestad Tar Ferie» hvor Narvestad-karakteren er på ferie rundt om kring i verden. 

Jeg likte meget godt Tv-serien når den kom på TV i 2002 og at faktum at det ble laget en egen julespesial syntes jeg var artig. Denne spiller videre på karakterene fra første sesongen av serien og omhandler da ikk overaskende julefeiringen i borettslaget. 

 
Roy Narvestad karakteren er nok i mine øyne en av de beste tv-karakterne som er laget på norsk TV de siste tjue årene. En karakter som på mange måter er både folkelig, og veldig overdrevet på samme tid. Sannsynligvis også en karakter som ganske mange kan enten kjenne seg litt igjen i, eller kan minne litt om noen man kjenner. 

 
I den andre enden av skalaren føler jeg at vi har Pirka karakteren. Jeg forstår hva Stoletenberg forsøker å få til, men jeg personlig syntes ikke denne karakteren er spesielt morsom. Mulig at min form for humor ikke er helt overensstemt med denne karakterene. 

 
En ting jeg føler er positivt med julespesialen er dat det ikke foruseres på så alt for mange karakterer i løpet av spilletiden. Nå i dag føler jeg at mange av disse karakter-seriene har en lei tendens til å forsøke å få plass til mest mulig karakterere, istedet for å fokusere på noen enkelte som fungerer bra.

 
Så historien her føler jeg at fungerer godt, selv om det er enkelte av karakterene som det er morsommere å følge enn andre. Serien har oigså godt md juleelementer (noe som bare skulle mangle i en jule-speisla) så har har vi både snø, julekaker, julegaver, juletrefest og alt annet som hører jula til. 

 
 
Noe overraskende finnes ikke serien på NRK sin Nett-TV, noe som overasket meg. Men alle tre sesongene av serien samt julespesialen er utgitt på DVD av NRK. Sesong 1 er fordelt over to volum, mens de tre andre er enkeltutgivelser. Vel verdt å kjøpe inn for de som ikke har disse. 

 
En koselig og morsom julespesial som er vel verdt å sette av en time for å få med seg. Julespesialen har en spilletid på 68 minutter, så den lar seg fint gjøre å prese inn i en travelt førjulskalender. 

 
Terningkast:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar