16 desember 2019

Dag 16 – The Littlest Angel


Dagens film er den amerikanske filmen The Littlest Angel fra 1969. Filmen er regissert av Joe Layton og har E.G. Marshall, Cab Calloway, Fred Gwynne og Johnny Whitaker i hovedrollene. 

 
Synopsis: En liten gjetergutt forsøker å tilpasse seg livet i himmelen. 
  
Trailer:

The Little Angel er basert på boken The Littlest Angel av Charles Tazwell som ble gitt ut i 1946. Boken var en stor suksess da den kom ut og har blitt re-utgitt mange ganger siden den gang. Charles Tazwell var også mannen som skrev historien «The Little One», historien om det lille eselet som man ofte kan se i Disneys julespeial på juleaften. 

 
Regisør Joe Layton laget mye TV-filmer på 60-tallet men regisserte også den glimrende stand-up forestillingen Richard Pryor: Live on the Sunset Strip. 

 
En av mine favorittmusikere har også en rolle i filmen, nemlig Cab Calloway. Calloway var en av pionerende innen Jazz og Scat-sjangrene fra 1920-tallet og en glimrende musiker i mine øyne. 

 
Han hadde også en rolle i den glimrende filmen Blues Brothers som Curtis, samt en hug med andre kjente filme som inkluderer blant andre Stormy Weather (1943), Porgy and Bess (1953), Yeller (1965), og Hello Dolly! (1967).

Hovedrollen i filmen Michael spilles av Johnny Whitaker og han gjør vel en ok jobb selv om han tidvis ser ut som om han er litt forvirret og ikke helt vet hva han driver med. 

 
The Littlest Angel Var en del av Hallmarks Hall Of Fame filmer laget for NBC. Så Hallmark har med andre ord laget julefilmer de siste 50-årene. 

 
Men når jeg i går nevnte at The Night They Saved Santa var laget på et lite budsjett, vet jeg ikke helt hva jeg skal si her. For denne filmen må være laget på et sko snøre budsjett. Mesteparten av filmen er filmet foran en green-screen (eller pink-screen som det kanskje burde het i dette tilfelle) og det føles tidvis mer som et musikalsk teater-stykke enn som en film. 

 
Filmen innehar heller ikke så veldig mye juleteamtikk og er vel mer en religiøs film med juletematikk enn det jeg tenker på når jeg hører ordet julefilm. Vi har jo engler, gud og noe som jeg regner med er et par religiøse julesanger. 

 
Filmen er tilgjengelig på DVD fra Amazon og på Ebay, samt Amazon Prime for de som ønsker å se den. Desverre er bildekvalitten heller laber på DVD utgaven i det minste og bilde er rimelig utvasket og fullt av riper og støv gjennom mer eller mindre hele filmen. 

 
Dette var ikke helt min greie om jeg skal være ærlig. Det ble litt mye teatralsk fremførelse og i overkant mye synging for min del. Filmen varer i kun 80 minutter, men dette var meget lange 80 minutter for å si det sånn og jeg tok meg selv i å kikk på klokka mer en gang i løpet av filmen. 

 
Men jeg ser andre lovpriser filmen høyt, så dette er kanskje en sånn film man må være oppvokst med for å se hvor god den er. Men dessverre ikke anbefalt fra min side. 
 
Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar