14 desember 2019

Dag 14 – All I Want for Christmas Is You

Dagens film er den amerikanske animasjonsfilmen All I Want for Christmas Is You fra 2017. Filmen er regissert av Guy Vasilovichog har Laya DeLeon Hayes , Henry Winkler, Breanna Yde og Mariah Carey som stemmegivere. 

 
Synopsis: Når lille Mariah ser en hvalp, vet hun hva hun ønsker seg til jul. Før juleønsket kan innfris må hun bevise at hun kan passe onkelens hund, Jack: den verste hunden i mils omkrets! Det ble ikke akkurat den julen hun ønsket seg – det ble mer enn hun noensinne håpte på. 
 
Trailer:

Denne filmen er basert på noe så spesielt som en sang (og en bok med samme navn) skrevet av Mariah Carey. Carey er vel en sanger som bør være kjent for de fleste med en karriere som har vart fra tidlig 90-tall helt frem til i dag. 

 
Animasjonen er etter min mening ikke helt på topp slik den burde vært. Etter å ha sett Don Bluth sin film i går er jeg kanskje blitt litt bortskjemt, men her føltes det ut som det har gått litt fort i svingene og at arbeidet er litt halvferdig. Alt er på en måte veldig enkelt, bakgrunner blir gjenbrukt ofte og det er lite «liv» som beveger seg på skjermen til samme tid. 

 
Stemmegiverne gjør ingen håpløs jobb her, men igjen må animasjons-avdelingen få litt negativ omtale. Synkroniseringen mellom stemmene og det man faktisk ser på skjermen er horribelt dårlig og ser nesten like dårlig ut som de dubbede kung-fu filmene man så på 70 og 80-tallet.

Filmen føltes også alt for lang for sitt eget beste. Filmen varer ikke i mer en 90 minutter, men det er fort en time for lenge når hele filmen går ut på at Mariah vil skaffe seg en hund. Så denne og Merry Madagascar som jeg så for noen dager siden kunne veldig godt gjerne ha byttet spilletid for min del for å si det sånn. 

 
Det hjelper sikkert heller ikke på at jeg ikke er så veldig fan av Mariah Carey som musikkartist. (Eller som skuespiller i feks. Glitter). Hennes «vanlige» sanger føller jeg ikker helt min greie og jule-cden hennes som jeg plukket opp brukt for en del år tilbake gikk vel en runde på spilleren før den ble lagt bort. Det blir litt vel mange ut-dratte toner og overdreven stemmebruk for min del. 

 
Filmen er tilgjengelig både på DVD og blu-ray og har fått en skandinavisk utgivelse, noe som betyr at filmen både har norske undertekster for oss som liker å se originalutgaven og en norsk-dubbet utgave for de som liker det. 

 
Dette var nok ikke helt en film for meg, da jeg fort følte at jeg var 30 år for gammel for denne filmen. Men for de aller aller minste kan nok kanskje dette være interessant og morsomt, For meg ble det litt i barnsligste og letteste laget dette her. MEN jeg er vel helt klart ikke målgruppen til filmen heller, så helt lavest score får denne ikke da filmen ikke er helt håpløs. 

 
Terningkast:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar