06 desember 2019

Dag 06 – Tjuvarnas jul: Trollkarlens dotter


Dagens film er den svenske filmen Tjuvarnas jul: Trollkarlens dotter fra 2014. Filmen er regissert av Stefan Roos og Per Simonsson og har Thomas Hedengran, Gustaf Skarsgård, Gustaf Hammarsten og Tea Stjärne i hovedrollene. 

Synopsis: Charlie har nå blitt en familie sammen med lommetyven Kurre og kjæresten Gerda. Når Kurre og Gerda får et eget barn fører dette til at Charlie føler seg bortvalgt. Men en mystisk trollmann kommer ti lbyen og oppsøker Charlie i smug. Han viser henne en verden av magi og spennende opplevelser, men hva for en hemmelighet skjuler egentlig trollmannen? 
 
Trailer:

Tjuvarnas jul: Trollkarlens dotter er oppfølgeren til SVT sin julekalender fra 2011, Tjuvarnas Jul. Julekalenderen vant i 2012 prisen for årets barne og ungdomsprogram og ble utgitt på DVD i november i 2012. 

 
Nå hadde desverre ikke jeg sett julekalenderen fra 2011 før jeg så denne filmen, så ikke nok med at jeg startet litt i feil ende, men det kan jo hende jeg har gått glipp av noe vesentlig fra julekalender seriene. 

 
Men på tross av dette hadde ikke jeg noe problemer med å sette meg inn i historien og jeg fikk egentlig vite det jeg trente ut far å lese bak på DVD coveret. Så filmen fungerer helt fint som sin egen frittstående historie. 

 
Historien er både lettfattelig og underholdende, og passer godt for barn og unge voksne. «Vi» voksne får nok ikke like mye ut av filmen sånn sett da den er veldig barnevennlig, men dette er jo også målgruppen til filmen så det er jo ikke noe å si på det.

 
Tea Stjärne som her spiller Charlie (som også hadde hovedrollen i serien) spiller meget overbevisende her og er nok en skuespillerinne vi vil se vesentlig mer til fremover i tid. I tilegg har man jo annerkjente skuespiller som Gustaf Hammarsten som har over 50 filmer på resymeet og Gustaf Skarsgård, som er sønn av Stellan Skarsgård. 

 
Jeg må si jeg er veldig imponert over både rekvisittene og lokasjonene de har brukt i filmen. Jeg har ikke funnet ut hvor mye penger som ble lagt i filmen, men det kan se ut som de jobbet ut fra et ganske godt budsjett i det minste. 

 
Julestemning er det også godt med i filmen, på tross av at hovedkarakterne lever under fatttige kår. Man får på mange måter en «Charles Dickens» følelse av filmer, noe som kanskje ikke er så rart da handlingen er lagt til 1800-tallet og man har en foreldreløs karakter i hovedrollen. Med andre ord en svensk jule-tolkning av Oliver Twist.

Filmen fikk hederlige omtaler i både Expressen, SVD og TV4 nyhetsmorgon da den kom ut
Filmen hadde arbeidstitlene Tjuvarnas jul – Jakten på tomtegasten og Tjuvarnas jul – Trollkarlens hemlighet, men de falt til slutt ned på Tjuvarnas jul: Trollkarlens dotter som den endelige tittelen. 

 
Tjuvarnas jul: Trollkarlens dotter hadde kino premiere 14. November 2014 og ble ugitt på DVD I dersember 2015. Filmen skulle også ha vært utgitt på Blu-ray, men det ser ut som om at det aldri ble noe av da jeg ikke finner noen konkrete eksempler på at den faktisk har blitt utgitt. 

 
Så alt i alt en barnevennlig og underholdende film som visuelt sett ser meget bra ut og som kommer anbefalt fra meg. 

 
Terningkast:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar