03 desember 2019

Dag 03 – The Grinch


Dagens film er den amerikanske filmen The Grnich fra 2018. Filmen er regissert av Yarrow Cheney & Scott Mosier og har Pharrell Williams, Cameron Seely, Kenan Thompson og Benedict Cumberbatch som stemmegivere. 

 
Synopsis: The Grinch handler om en kynisk grinebiter som planlegger å stjele julen, bare for å få hjertet sitt forvandlet av en ung jentes gode sinn. Dette er en morsom, hjertevarm og visuell film som hele familien kan glede seg over! 
 
Trailer:

Da er det tid for årets første animasjonsfilm og en av de store julefilmene fra 2018.
Som mange sikkert allerde vet er The Grinch basert på boken «How the Grinch Stole Christmas!» av Theodor Seuss Geisel eller Dr. Seuss som han er bedre kjent som. Boken ble gitt ut i 1957 og har siden vært en barnebok klassiker. 

Det har også blitt laget andre filmatiseringer av boken, faktisk to ganger Første gang i 1966 i en animert filmutgave med Boris Karloff som forteller. På tross av sin korte spilletid på kun 25 minutter er dette en glimrende liten film som er sterkt anbefalt. Jeg så denne filmen her på bloggen for 7 år siden, nærmere bestemt 8. Desember 2012. Les anmeldelsen her:

Det kom også en utgave i 2000, da i form av en «live-action» versjon, med Jim Carrey i hovedrollen som Grinchen. Jeg personlig likte denne utgaven godt også jeg, da jeg i grunn har likt det aller meste Jim Carrey har laget. Denne ble anmeldt den 4. Desember 2009 og den kan leses her:

Filmen ser veldig bra ut og jeg er imponert over hvor bra animeringen nå begynner å bli. Så visuelt sett ser dette utrolig bra ut.

 
Historien er jo både lik som boken og de foregående filmatiseringene så den er det lite å si noe på. Skal jeg kritisere for noe så må det nok bli det at Grinchen ikke er like ondskapsfull som han har vært i de tidligere utgavene, her er han liksom mer «lei» julen og ikke «hater» den slik han gjorde i de andre. 

Jeg følte kanskje heller ikke at hverken Benedict Cumberbatch (som jeg også liker i stort sett alt han har laget) og Pharrell Williams, var de beste valgene som stemmen til Grinchen og fortelleren. Jeg føler at de mangler intensiteten som de tidligere utgavene har hatt. 

Dette er også en film som har mye jule tematikk, med både pakker, snø, sanger, julepynt og alt annet som hører julen til, så her får julefølelsen fritt spillerom. 

The Grinch ble en stor suksess da den ble utgitt og spilte faktisk inn hele 511 millioner dollar på verdensbasis. Dette ut i fra en budsjett på 75 millioner dollar. Dette gjør faktisk filmen til den mest innbringende Dr. Seus adapsjonen som er laget og i tillegg den mest innbringende julefilmer som er laget. Noe som jo er imponerende. 

Jeg er sikkert i mindretall, men jeg personlig fortrekker faktisk 2000 utgaven med Jim Carrey fremfor denne (og såklart 1966 utgaven) , men alt i alt en meget underholdende film for både store og små og en skikkelig familiefilm. 

 Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar