21 desember 2019

Dag 21 – Uncle Nick

Dagens film er den amerikanske filmen Uncle Nick fra 2015. Filmen er regissert av Chris Kasick og har Beau Ballinger, Scott Adsit, Missi Pyle og Brian Posehn i hovedrollene. 

 
Synopsis: Onkel Nick er på sin brors årlige julesammenkomst og håper på å få tak på en dame i løpet av kvelden. Men når hans søster dukker opp, ødelegges disse planene og familiehemmeligheter begynner å boble opp til overflaten og gjør hele selskapet til en katastrofe for hele familien, 
 
Trailer:

Dette var den første filmen regissør Chris Kasick laget og faktisk erd et på nåværende tidspunkt den eneste filmen han har regissert. Om det har noe med filmens mottakelse å gjøre, eller det faktum at han heller vil fokusere på å skrive manus til tv-serier og TV-film vet jeg ikke. 

 
Vanligvis så setter jeg pris på litt svart humor i filmene jeg ser, men som jeg har nevnt før så er jeg ikke så overbegeistret for dette i julefilmer. En julefilm for meg skal være en koselig og trivelig film å se på i førjulstiden. Og der kan man jo trygt si at denne filmen ikke helt passer inn. 

 
I mine øyne har ikke ting som sex, drikking, røyking, nakenhet, banning og krangling det jeg er ute etter i en julefilm, og selv om det en sjelden gang kan fungerer som i Bad Santa eller Christmas Vacation, så gjør det ikke det denne gangen.

 
Historien er grei nok, men det mye fokus på en baseball hendelse fra 1974 så man man ha litt kjennskap til sporten for å ta disse referansene. Dette er også nok et eksempel på en film som ikke trenger å bli lagt til julehøytiden. Her er hele julekonseptet trykket inn sannsynligvis for å tjene et par ekstra kroner. Filmen kunne like godt vært lagt til påsken, halloween eller Thanksgiving for den sakens skyld. 

 
Brian Posehn er en underholdende komiker og jeg har sett et par av hans stand-up spesialer som ikke var så verst og han gjorde en artig rolle i Big Bang Theory serien. Men her hvor filmen er en slags blanding av komedie og drama fungerer det ikke helt. Posehn virker uinteressert gjennom hele filmen og jeg sliter virkelig med å identifisere meg med karakteren. 

 
Men Manuset var faktisk skrevet med Brian Posehn i tankene som Uncle Nick og han var den enste som var på audition for rollen, så manusforfatterne og regissøren har tydeligvis en annen oppfatning enn meg. 

 
Men filmen har da litt juleelementer innimellom all upassende heten også som snø, juletrær, julegaver, julemat, og julegensere som hører julen til. 


Denne filmen er faktisk filmet i samme gate som julefilmen A Christmas Story fra 1983 var filmet. Dette er en film jeg anmeldte her på bloggen 13 Desember 2009 og den kan leses her: 
For de som ser filmen så kan man se det huset i enden av gaten etter ca fire minutter i filmen.

 
En film som fungerer greit for seg selv, men i mine øyne ikke som en julefilm. Men for de som liker litt mer dristig komedie og svart humor i julefilmene sine er sikkert dette «right up your alley». Men legg for all del ungene først.

Terningkast:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar