10 desember 2023

Dag 10 – Portveiens Julekalender















 


 

 

 

Dagens film er den norske julekalenderen Portveiens Julekalender fra 1987. Den er regissert av Høien og har Eli Rygg Og Terje Strømdahl i hovedrollene. 

 

Synopsis: Eli, Terje og Raffen forbereder seg til jul med bakedag, smakedag, julekort og juleglede, hemmeligheter og overraskelser.

Trailer:


Denne julekalenderen var jeg helt sikker på at jeg hadde sett da den gikk på TV, men i følge NRK sin NettTV har den kun blitt vist 1 gang på TV, og det var i julen 1987, så med andre ord da jeg var 2,5 år gammel. Men ifølge en artikkel NRK selv har publisert ble den også vist som julekalender på TV i 1990, noe som gir mer mening for min del. Så da ligger det nok noen 5års minner fra serien i bakhodet. 

 

Julekalenderen er gitt ut etter at andre sesong av TV serien hadde gått på TV, og her hadde Jarl Goli som var med i den første sesongen funnet noe annet å ta seg til og Terje Strømdal hadde kommet inn i stedet. 

 

BarneTV på NRK på 1970 og 1980-tallet var slik at det alltid skulle være lærerikt, altså at man skulle lære noe av å se på barneTV, og ikke bare ren underholdning for barna. Temaene i programmene var gjerne knyttet til naturen, men også fortellinger, tradisjoner, følelser og sosiale forhold, 

 

Portveien 2 serien var den første store permanente produksjonen til NRK, dette gjorde at de da faktisk tok opp hver episode dagen før den ble vist på TV, noe jeg må si var ganske imponerende med tanke på både redigering og etterarbeid i 1985. 

 

Jule-episodene derimot tror jeg nok (uten å finne noen kilde på det) er spilt inn en god stund før jul og ikke på samme måte som de vanlige BarneTVepisodene. 

 

De som sto bak manuset til serien var Eyvind Skeie & Gudny Ingebjørg Hagen som har vært med å laget mye barneTV for NRk gjennnom årene. Suksesser de har vært med på er blant andre Sesam Stasjon, Vertshuset Den Gyldne Hale, Amalies Jul, Jul I Blåfjell, Jul På Månetoppen, Huset Med Det Rare i og Atte, Katte Noa.


Både Eli Rygh og Terje Strømdal er gode programledere her og forklarer alt som skjer på en enkel og informativ måte. De er jo heller ikke så verst til å synge og flere av sangene er faktisk ganske fengene. 

 

Stort sett hver episode har en eller annen form for aktivitet som blir utført, som da barna hjemme kan følge med på, i form av forskjellige typer juleverksteder, kakebaking, lucia og juletrepynting. Alles favorittbamse «Teodor» dukker til og med opp i et par episoder. 

 

Julefortellingen som er med i hver episode, føltes for meg nå som en kanskje litt lang del av hver episode, men når man ser serien som vanlig med en episode om dagen (da jeg så alle på en dag) blir det nok ikke like langvarig. 

 

Men jeg er nok litt redd for at denne serien er litt i «tregeste» laget for barn nå i 2023, da det nå skal være høye lyder, blinking og action fra A-Å gjennom det meste av underholdning. Så jeg tror (uten at jeg er noen ekspert på området) at barna fort ville kjedet seg litt i løpet av de 15-16 minuttene som hver episode varer. 

 

Men jeg syntes dette var veldig hyggelig juleunderholdning og på tross av at det sikkert er mye nostalgi som gjør det, så vil jeg si at dette var en meget god julekalender, på tross av at «julefortellingen» kanskje opptok litt vel mye plass i de fleste episoder. 

 

Serien kan sees HER for de som vil se den :) 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar