18 desember 2023

Dag 18 - Spirited























Dagens film er den amerikanske filmen Spirited fra 2022. Den er regissert av Sean Anders og har Sunita Mani, Patrick Pagem Ryan Reynolds og Will Ferrel i hovedrollene. 

 

Synopsis: En musikalsk versjon av Dickens historien om en miserable misantrop som blir tatt på en magisk reise på juleaften.

Trailer:

Da var det tid for en moderne musikal, i Dickens ånd med Will Ferrel og Ryan Reynolds i hovedrollene. Når jeg tenker på musikal så er hverken Reynolds eller Ferrel to navn som ville vært på toppen av min liste, så jeg var spent på hva dise to kunne gjøre i hovedrollene her. 

 

Jeg er jo som de fleste som har vært innom bloggen her før vet stor fan av Dickens «En julefortelling» så jeg hadde faktisk litt forhåpninger til denne litt annerledes versjonen. 

 

Regissør Sean Anders er en veteran da det kommer til å regissere Hollywood komedier. Han har fra før filmer som Hot Tub Time Machine, We're The Millers, She's Out Of My League, Horrible Bosses og begge Daddy's Home filmene på Cven.


Desvrre må jeg si at jeg ikke ble helt imponert av filmen. Igjen, jeg er sikkert ikke i målgruppa for filmen, men til å være en musiskal-komedie var ikke filmen spesielt morsom i mine øyne. 

 

Jeg er jo også fullt inneforstått med at filmen er en musikal, men jeg følte kanskje at det ble litt i overkant mange sanger med 12 stk i løpet av filmens to timers spilletid. Her hadde vi 3 minutter med litt historie før hele greiene ble «brutt opp» med en sang. Tidvis føltes det litt oms å sitte å se på en Indisk film, der de også er veldig glade i litt for mange sang-nummere etter min smak. 

 

Selve historien er ikke så verst og jeg syntes de gjorde en god jobb med å lage en mer moderne tvist på Dickens sin historie, selv om igjen det blir for mange sanger. Jeg likte godt sekvensen i 1800-tallets London, da den så veldig god ut, men denne sekvensen var dessverre ikke spesielt lang. 

 

Filmen har godt med julestemning og man ser tydelig at det har blitt brukt mye penger på både lokasjoner, set design og kinematografien. 

 

Reynolds og Ferrel fikk etter sigende begge to betalt 20 millioner dollar for å spille hovedrollene her, så det er tydelig at de som produserte filmen hadde tro på disse to i hovedrollene. Jeg er litt usikker på hva totalbudsjettet for filmen er da noen steder hevder det var på 75 millioner dollar, mens andre hevder 200 millioner dollar. Uansett om det er det ene eller det andre må det sies å være et rimelig høyt budsjett for en julemusikal. 

 

Filmen hadde kinopremiere 11 november 2022, mens den ble ble lagt ut på streamingtjeneten til Apple den 18 november samme år. Filmen hadde da over 228 000 visninger i løpet av de første to dagene. 



Spirited er etter hva jeg har funnet ut fortsatt eksluksivt tilgjengelig på stremaingtjensten AppleTV+ og ingen andre stedet. Så da må man skaffe seg AppleTV+ for å få sett denne. 

 

Så ikke helt min greie dette her, da det ble litt for mye modern musikal for min del, men jeg er mest sannsynligvis i mindretall her, og jeg er helt sikker på at veldig mange andre vil like denne filmen. Så om du liker musikaler som The Worlds Greatest Showman, Westside Story og La La Land er nok denne midt i blinken. Men den blir nok ikke inkludert i julefilmlista mi for de kommende årene dessverre. 

 

Terningkast:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar