04 desember 2023

Dag 04 – Christmas Bloody Christmas

 

Dagens film er den amerikanske filmen «Christmas Bloody Christmas» fra 2022. Den er regissert av Joe Begos og har Jeff Daniel Phillips, Dora Madison, Sam Delich og Riley Dandy i hovedrollene. 

 

Synopsis: Det er juleaften og Tori har bare lyst til å feste og bli full, men når en robot-julenisse i en nærliggende lekbeutikk går amokk og begynner påen heftig draporgie i byen må hun kjempe for å overleve.

Trailer:


Da var det tid for årets første skrekkfilm på JulefilmFestivalen, på tross av at de fleste tidligere filmene som har blitt sett her som har blandet temaene skrekk og jul har fått ganske dårlige terningkast. 

 

Jeg har faktisk sett to av regissør Joe Begos sine tidligere filmer i form av Bliss og VFW, og begge disse filmene må sies å være ganske spesielle og jeg syntes begge to var helt ok, så jeg var spent på hva han kunne få til nå som han skulle alge en film med jule-tematikk. 

 

I følge Begos var planen å lage en slags remake av Silent Night Deadly Night, men han følte underveis for å lage sin egen historie, og gikk bort fra denne originalplanen. 

 

Filmen har nok fort også rekorden for flest banneord i løpet av en julefilm med hele 487 banneord i løpet av 81 minutter, så om ikke tittelen på filmen eller konseptet med en morderisk julenisse gjør at denne ikke bør sees av barn, gjør i alle fall bannemengden det. 

 

Noe som for min del føltes litt overbrukt, da det omtrent ikke var en setning uten at det skulle bannes, men igjen dette er kanskje sånn Amerika ungdommen snakker nå til dags, hva vet vel jeg. 

 

Jeg har ikke klart å finne noe info om hva filmen kostet å lage, men den har et litt lavbudsjetts utseende, og ikke minst en litt «70-talls look» på hele filmen. Noe jeg som er litt gammeldags av meg verdsatte. 

 

Filmen startet ganske tregt med i overkant mye dialog de første 40 minuttene før det faktisk begynner å skje noe, men etter dette tar filmen seg opp og blir ganske underholdende. 

 

Hoveddelen av filmen er spilt inn i Placerville, i California, noe som er litt artig, da California kanskje ikke er det første stedet man tanker på når man tenker på en snøfylt jul. 

 

Filmen har overraskende mye juleelementer, og på tross av å være en skrekkfilm, får man faktisk litt julefølelsen i scener der blod og gørr ikke er i fokus. Her har man både julebelysning, snø og juletrær og hele filmen har et veldig fargespekter i bakgrunnen gjennom stort sett hele filmen. 

 

Filmen har også et ganske kult synth soundtrack som surrer og går gjennom filmen, med et par høydepunkter mot slutten av filmen. 

 

Det ble faktisk gitt ut hele 3 juleskrekkfilmen med en morderisk juleskikkelse i hovedfokus i 2022, i form av denne, «Violent Night» og «The Mean One», og plutselig kan det vise seg at en av disse vil bli sett i løpet av de de neste 20 dagene av festivalen. 

 

Filmen hadde premiere 9. Desember i fjor, da både på kino og på streamingtjeneste «Shudder» samtidig. 

 

Filmen er tilgjengelig både på DVD, Blu-ray og 4K, samt at den kan streames på Sghudder og Amazon Prime. I tillegg kan den leies på både Youtube, Vudu og Apple TV for de som ønsker det. 

 

Uten å røpe hovedgimmicken til filmen, så må jeg si at tvisten i filmen var god, og jeg ble positivt overasket over filmen da den var bedre enn jeg hadde trodde den kom til å være. 

 

På ingen måte noe klassisk julefilmer eller en film for massene dette her, men ut i fra hva filmen er likte jeg den ganske godt og vel anbefalt for de som har lyst til å se en veldig alternativ julefilm innimellom all kos og hygge i julehøytiden, så fremt man kommer seg igjennom de første 40 minuttene av filmen.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar