06 desember 2023

Dag 06 – Ice Age: A Mammoth Christmas














 



 

 

 
Dagens film er den amerikanske animasjonsfilmen Ice Age: A Mammoth Christmas fra2011. Den er regissert av Karen Disher og har Queen Latifah, Seann William Scott, John Leguizamo og Ray Romano som stemmegivere.,

 

Synopsis: Når Sid ødelegger Mannys juletradisjoner, havner han i unåde hos julenissen og må dra til Nordpolen for å ordne opp.

Trailer:

Da var det tid for årets første animerte innslag på listen i form av Ice Age: A Mammoth Christmas. Dette er en serie filmer jeg har sett opp igjennom når de har kommet ut på fysiske utgivelser, men jeg må innrømme at jeg sliter litt med å huske handlingen i de 6 spillefilmene og forskjellene på dem. Men det blir uansett spennende å se hvordan denne julespesialen blir. 

 

Filmer som jeg selv ikke har vokst opp med å se dubbet foretrekker jeg å se på originalsprsåket, så denne julespesialen ble da sett med det originale engelske lydsporet. 

 

De aller fleste av stemmegiverne fra den originale Ice Age har også stemmene her som Chris Wedge, Ray Romano, John Lehuizamo og Denis Leary så det var godt å høre. 

 

Ice Age: A Mammoth Christmas kom ut et par år etter at film nummer 3 (Ice Age: Dawn of the Dinosaurs) ble gitt ut og julen før film nummer 4 (Ice Age: Continental Drift) ble gitt ut. Så karakterene vi blir kjent med i de 3 siste filmene i serien etter denne er ikke med her. 

 

For meg og sikkert mange andre har kanskje den artigste delen med Istid filmen vært delene med «Scratch». Så det er hyggelig å se at han har fått litt plass også i denne spesialen. 

 

Spesialen er både underholdende og morsom, og er noe som i grunn både barn og voksne kan ha moro av. Historien er underholdende og lager en alternativ historie om julen vi alle kjenner. 

 

Men jeg skulle faktisk ønsket at den var bitte litt lenger, for her føler jeg at man kunne dratt inn et par elementer til for å forlenge historie iallefall litt. For de 21 minuttene spesialen varer går fort unna. 

 

Dette er forøvrig også den eneste gangen det er med en menneskelig karakter i Istid filmene i tillegg til i den første filmen. 

 

Noe overraskende for meg var det faktisk ikke «Blue Sky Studios» so animerte denne filmen, slik det har vært på de foregående, men istedet firmaet «Reel FX» som sto bak denne. Men de har gjort en god jobb og hadde du fortalt meg at det var samme teamet som sto bak alle de andre filmene som laget denne hadde jeg ikke hatt noe problem med å tro på det. 

 

Filmer er tilgjengelig på DVD eller på for eksempel på både Disney+ og TV2Play her hjemme , da både med original tale eller med norsk dubbing. 

 

Med en spilletid på kun 21 minutter er denne julespesialen rask å se igjennom og passer godt inn i en hektisk førjul hvor man kanskje ikke har så alt for mye tid til overs til å se film. Artig og godt animert og vel anbefalt for de som liker resten av filmene i Istid serien.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar