07 desember 2023

Dag 07 – Violent Night
















 

 

 

Dagens film er den Kanadisk/Amerikanske filmen Violent Night fra 2022. Den er regissert av Tommy Wirkola og har Beverly D'Angelo, Alex Hassell, John Leguizamo og David Harbour i hovedrollene. 

 

Synopsis: Når en gruppe leiesoldater angriper godset til en velstående familie, må julenissen gripe inn for å redde både dagen og julen.

Trailer:

Tommy Wirkola er en norsk regissør som har har jobbet på flere (i mine øyne) gode prosjekter slik som Død Snø filmene, I Onde dager og TV serien Hellfjord. Men etter at hans amerikanske filmdebut «Hansel & Gretel: Witch Hunters» og «What Happened To Monday» ikke ble de helt store suksessen var jeg usikker på om han ville få sjansen til å regissere noen flere Hollywood filmer, så det var hyggelig å se at han har fått sjansen der igjen. 

 

Jeg ser at noen har beskrevet filmen som «Die Hard møter Bad Santa og Hjemme Alene» og jeg kan faktisk litt se den koblingen. Dette da man både har en nisse som ikke akkurat er den karakteristiske koselige nissen, man har en terrorgjeng som invaderer i dette tilfellet et hus og hele loftsekvensen av filmen. 

 

I tillegg har man jo faktisk litt små hyggelige scener innimellom mellom Trudy og foreldrene hennes i tillegg til en del morsomme scener Men dette bør jo ikke komme som en overraskelse da Wirkola er veldig god på denne typen sjangerblanding i filmene sine, slik som i både Død Snø filmen og I onde dager. 

 

Noen scener er kanskje litt overdrevet med i overkant dumme karakterer og sloss-scener som rent praktisk skulle endt flere minutter før de gjør, men dette er enkel popcorn-underholning, så her får man legge virkelighetsoppfatningene til side og bare kose seg med filmen tenker jeg. 

 

Musikken i filmen må også trekkes frem da den er veldig stemningskapende, og det er flott å høre et soundtrack fra et fullt orkester på en film igjen og ikke bare korte musikksnutter fra nye musikkartister. 

 

Beverly D'Angelo som kanskje for de fleste er best kjent som moren i National Lampoon's Christmas Vacation filmene gjør her en helt annen rolle en det man er vant til å se henne i som den egosentriske Gertrude og hun gjør en strålende jobb i denne rollen. 

 

Rollen som nisse i filmen er det David Harbour som har påtatt seg og et stort bedre valg til bad-ass nisse tror jeg ikke casting folkene kunne valgt. Denne rollen er som skapt for Harbour og han storspiller i rollen her. 

 

Det er også gøy å se John Leguizamo i rollen som bad-guy her. Han har for det meste spilt positive roller igjennom sin karriere, men viser jo her at han mestrer godt å spille et helt motsatte også. 

 

Jeg fikk faktisk også overraskende mye julestemning ut av filmen, både med tanke på all julepynt man kan se rundt i huset, juletrær, mengder med snø og julemusikk. Noe jeg faktisk ikke regnet med å få av en julefilm med navnet «Violent Night». 

 

Filmen er tilgjengelig både på DVD, Blu-Ray og 4K, samt kan leies/kjøpes på både Viaplay, TV2Play og Showtime for eksempel. 

 

Som nevnt før en ganske sjangerblandende film dette her, som for min del fungerer veldig godt da jeg fant filmen både underholdende og tidvis morsom. 

 

Så om noen er ute etter en ny «actionpreget» julefilm å legge til i ulefilmrotasjonen, er denne sterkt anbefalt fra min side.

Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar