21 desember 2023

Dag 21 – Nissene I Bingen

 

Dagens film er den norske julekalenderen Nissene I Bingen fra 2021. Den er regissert av Espen Eckbo og har Trond Fausa , Atle Antonsen, Jacob Schøyen Andersen og Espen Eckbo i hovedrollene. 

 

Synopsis: 24 single mennesker samles på en nedlagt grisefarm, for å leve parvis som Nissefar og Nissemor i 24 dager. Men adventstiden er full av utfordringer, og hver kveld må én nisse dumpes. På julaften kåres det sterkeste nisseparet, som får fylle nissesekken med én million kroner.

Trailer: 

Jeg innså når jeg så denne serien at jeg faktisk ikke har hatt med noen av de to foregående seriene «Nissene På Låven» eller «Nissene Over Skog Og Hei» på JuleFilmFestivalen, noe som jo egentlig er litt skandale. Men da får vi i år begynne på slutten og bevege oss bakover i serien i årene som kommer her på bloggen. 

 

I Nissene I Bingen er det dating konseptet som står i fokus, og her skal nissene matches opp som nissepar. En ganske så fornøyelig parodi på Tv-konsepter som Paradise Hotell, Ex on The Beach og Love Island dette her altså. 



Espen Eckbo
må være en av norges beste karaktermakere og i årets julekalender spiller han hele fire roller i form av figurene Asbjørn Brekke, Rhino Thue, Jørn Stian Tvedt og M'Pete. Asbjørn Brekke er nok kanskje min favoritt karakter skapt av en norsk komiker, så hyggelig å se at Eckbo fortsetter på lage moro med denne karakteren. 


 

En av flere nykommer i årets serie er Jakob Schøyen Andersen som tar på seg programleder rollen. Denne ble før innehatt av Kristian Ødegaard, og selv om jeg personlig er mer fan av Ødegaad sin rolletolkning fra de tidligere sesongene, så passer jo Andersen perfekt i rollen som den litt blærete programlederen for et nisse-dating show. 

 

Atle Antonsen returner i rollen som Bernt Leikvoll og er glimrende i denne rollen. Antonsen har jo vært i litt hardt vær den siste tiden, men gi han en sjanse i denne serien for her brillierer han virkelig. 

 

På tross av at jeg ikke er seer av noen av reality konseptene som er parodiert her, syntes jeg dette er riktig så underholdende saker og det er gøy å se de beste fra komi-norge i 2021 samlet i en og samme juleserie her. 

 

Serien var veldig populær da den ble sluppet før julen 2021 og hele 428 000 seere så premieren når den gikk, noe som er ny rekord for Discover+ sin del. Etter en uke hadde første episode litt sett av nesten 840 000 seere, så dette var tydeligvis ikke bare en serie som jeg hadde sett frem til, men mange med meg. 

 

Siden det var 10 år mellom Nissen på låven og Nissens Over Skog Og Hei, og 10 år mellom Nisssen Over Skog Og Hei og Nissene i Bingen, så blir det jo spennende å se om vi får en fjerde serie i 2031. Jeg hadde i alle fall ikke klaget på det. 

 

Et imponerende rolleregister, et morsomt konsept som fungerer og mye julestemning gjør at denne julekalenderen er glimrende å bruke litt tid på hver kveld frem til jul. Så sterkt anbefalt fra min side denne. 

 

Terningkast



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar