17 desember 2023

Dag 17 – A Christmas Story Christmas




 

 

 

 

 

 

 

 

 



Dagens film er den amerikanske filmen A Christmas Story Christmas fra 2022. Den er regissert av Clay Kaytis og har Julie Hagerty, River Drosche, Erinn Hayes og Peter Billingsley i hovedrollene. 

 

Synopsis: Den nå voksne Ralphie returner til huset på Cleveland Street for å gi sine barn en magisk jul, slik han selv hadde det som barn. Her gjennforenes han med gamle barndomsvenner og forsoner seg med bortgangen til sin far.

Trailer:

Da er det det tid for enda en oppfølgere, denne gangen oppfølgeren til jueklassikeren «A Christmas Story» fra 1983. En film jeg så her 13 desember 2009. Jeg gav den gangen filmen karakter 3 og var ganske lunken i min oppfatning av filmen. 

 

Men siden dette nå faktisk er nesten et halvt liv siden, bestemte jeg meg for å se «A Christmas Story» igjen, før jeg så oppfølgeren. Både for å bli litt kjent med karakterene igjen og for å se om jeg kanskje likte filmen bedre på andre gjennomsyn, 14 år senere. 

 

Noe jeg nå har gjort, og jeg likte den mye bedre denne gangen enn første gangen jeg så den, så 3’ern filmen fikk i 2009 bør nok oppgraderes til en 4er da filmen var både underholdende og 40-talls nostalgisk, med masse julestemning og julehygge. 

 

Regissør Clay Kaytis har kun regissert fire filme før denne. To Snoopy spesialer, Angry Birds filmen og den ganske gode julefilmen "The Christmas Chronicles" som jeg så her 08 desember 2019.


I tillegg til Peter Billingsley i rollen som Ralphie, returnerer både Ian Petrella, Scott Schwartz, R.D Robb og Zack ward i de samme rollene som de spilte i den første filmen. 

 

To som dessverre ikke er med i filmen er Darren McGavin som spilte faren til Ralphie som gikk bort i 2006, og har fått filmen dedikert i sitt minne. Mens Melinda Dillon som spilte hans mor var for syk til å spille rollen i denne filmen og døde desverre et par måneder etter at filmen hadde premiere. 

 

Som jeg har nevnt i tidligere anmeldelser er det sjelden at oppfølgere som kommer mange mange år senere er spesielt gode og det fatum at denne oppfølgerne ble gitt ut hele 39 år etter den første gav meg ikke de store forhåpningene. 

  

Men denne gangen ble jeg faktisk positivt overasket over en slik oppfølger, da jeg syntes denne filmen fungerte meget godt. Peter Billingsly gjør en flott rolle her som voksne Ralphie og jeg har null problemer med å tro at dette er den samme karakteren fra den første filmen. 

 

Filmen har også masse god julestemning med alle elementer som snø, juletrær, julegaver, julepynt, julenissen og julesanger. 

 

A Christmas Story Christmas hadde premiere i USA 17 november 2022, på HBO Max som hadde kjøpt rettighetene til filmen. 

 

Av en eller annen grunn er filmen kun gitt ut på DVD, og dermed hverken Blu-ray eller 4K, noe som kanskje kan tyde på at Warner Bros ikke hadde helt trua på filmen. Men den er tilgjengelig på streaming og kan sees på HBO Max, samt kjøpes digitalt på Apple TV, Amazon Prime, Google Play og Youtube.


En overraskende god oppfølger dette her, og jeg vil sterkt anbefale å kjøre en double-feature med begge filmen i serien etter hverandre rundt juletider i år, for her får man både nostalgi og julefølelse i massevis. 

 

Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar