01 desember 2023

Dag 01 – Kristiania Magiske Tivolitheater

 
Dagens film er den norske julekalenderen Kristiania Magiske Tivolitheater fra 2021  Den er regissert av Tonje Voreland og Atle Knudsen og har Lukas Langmyr Mabin, Mehetabel Natnael Hailu, Sigrid Kandal Husjord og Peter Andreas Hjellnes Moseng i hovedrollene. 

 

Synopsis: Et storslått juleeventyr fra den gangen hovedstaden vår het Kristiania, om fattiggutten Luka og et magisk teater i enden av et tivoli.

Trailer:

Da var desember igjen og det betyr den 15ende utgaven av JuleFilmFestivalen, noe jeg aldri i min villeste fantasi hadde trodd da jeg startet opp i 2009. I år blir det en salig blanding av norske og utenlandske julefilmer, julekalendere, TV-filmer og annen moro. 

 

Skulle du ha moro av å lese årets anmeldelser er det fullt lov å komme med en hyggelig kommentar, fortelle om bloggen til venner og familie og til og med lese igjennom de foregående 360 jule-filmanmeldelsene på siden her :) 

 

Først ut i år er NRKs julekalender fra 2021, Kristiania Magiske Tivolitheater. Dette er den dyreste julekalenderen som NRK har produsert til nå med et budsjett på hele 82 millioner kroner, da med 10 millioner i støte fra Norsk Filminstitutt. 

 

Serien er spilt inn delvis i gamlebyen i Fredrikstad, på Akershus festning og rundt omkring Frogner i Oslo. Selve teateret som er en av hovedkulissene i serien ble bygget i Filmparken på Jar i Bærum. 

Dette er den fjortende egenproduserte Julekalenderen som NRK har vist på TV, i løpet av de siste 44 årene, siden Jul I Skomakergata startet «Julekalendere på TV» tradisjonen på norsk TV i 1979. Svenske startet allerede i 1965 med «Farbror Pekkas handelsbod». 

 

Ofte føler jeg at barnsskuespillere er litt «shot or miss», enten så gjør de en veldig god jobb eller så er de ganske dårlige. Her må jeg si jeg ble positivt overasket og må si at jeg syntes så godt som alle barneskuespillerne gjorde en god jobb. 

 

Lukas Langmyr Mabin som spiller hovedrollen som Luka er nok kanskje den som stikker seg frem som best av de yngre skuespilleren og jeg er helt sikker på at vi får se han i både filmer og serier i årene som kommer om han fortsetter skuespillerkarrieren. 

 

Jeg må si at jeg syntes at hele konseptet med et tivoli satt til tidlig 1900-tall er et veldig artig og originalt konsept. Dette er kanskje en konsept som ikke så veldig mange yngre barn som ser serien er kjent med, men det er jo alltid kjekt å kunne lære litt om hvordan ting var før i tiden, samtidig som man blir underholdt. 

 

Nå var ikke jeg personlig til stede i Kristiania rundt 1900 tallet, men det skulle ikke forundre meg om byen var mye lik det som blir portrettert i serien, for her føler iallefall jeg at jeg blir transportert 120 år tilbake i tid. 

 

Serien har nå også blitt satt opp som teaterforestilling, og denne hadde premiere på Oslo Nye Teater2. November i år og fikk gode anmeldelser i avisene. Til og med et eget brettspill har blitt laget av julekalenderen. 

 

Det var også planer å lage en internasjonal utgave av serien på 12 episoder av 40 minutter hver under tittelen «Luka and the Magical Theater» men disse planene har etter hva jeg har klart å finne ut blitt skrinlagt. 

 

Serien ble også nominert i hele fire kategorier under Gullruten i 2022, da i kategoriene for «Beste Dramaserie», «Beste Foto TV Drama», «Beste scenografi» og «beste rekvisitt». Men dessverre ble det ingen priser på serien. 

 

Jeg likte denne serien mye bedre enn jeg hadde trodd jeg kom til å gjøre, da både kulisser og lokasjoner så utrolig bra ut, skuespillerne gjorde en veldig god jobb og historien var god og underholdende.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar