24 desember 2023

Dag 24 – Jul I Tangerudbakken

 

Dagens film er den norske dokumentarfilmen Jul I Tangerudbakken fra 2014. Den er regissert av Fredrik Kvaale Dørum og har Olav Grimdalen Jr. , Cecilie P. Nilsen, Hans Korsgaard og Bjørn Terje Axelsen i hovedrollene. 

 

Synopsis: Det er ikke alle som gleder seg like mye til jul, og det ønsker gjengen i Tangerudbakken å gjøre noe med. Under mottoet "gled en som gruer seg til jul" melder de seg som frivillige til Kirkens Bymisjon.

Trailer:

Da var det tid for årets siste film på festivalen for i år og her har vi en feelgood dokumentar med beboerne fra Tangerudbakken borettslag. 

 

Tangerudbakken Borettslag var en TV-serie som gikk på Tvnorge i seks sesonger fra 2009, med to spesialsesonger i Tangeruddampen og denne julespesialen. 

 

Serien er en norsk utgave av den veldig populære svenske serien «I En Annan Del Av Köping» som gikk på svensk TV i 2007. 

 

Jeg har når sant skal sies ikke sett noe av Tangerudbakken før, så denne juledokumentaren var mitt første møte med gjengen. Det er mulig at det er en del informasjon som man fikk i løpet av de foregående sesongene av serien som jeg har gått glipp av, men jeg hadde ikke noen problemer med å sette meg inn i både personene og handlingen i serien på tross av dette. 

 

Dette her er sjarmerende juleunderholdning for hele familien og det er hyggelig å se på litt annerledes juleunderholdning enn det man er vant til, slik som da denne dokumentarserien.


Her får vi et innblikk i både beboerne i borettslaget og menneskene de møter på veien inn mot jul som kanskje ikke gleder seg like mye til jul som andre. 

 

Dette er jo litt annerledes enn mye annet som har blitt sett i løpet av måneden her, og dette er jo faktisk realiteten for mange personer rundt om i Norges land. Så serien varierer litt med å være morsom og koselig, og innimellom litt småtrist og til ettertanke. 

 

Serien vant også en gullrute for beste dokusåpe i 2015 for denne julespesialen. 

 

Serien er gitt ut på DVD og kan også streames på Discovery+. DVD utgaven inneholder også julekonserten deres og bonus materiale. 

 

En litt annerledes julefilm dette her, men det er jo viktig å se litt andre sider av hvordan julehøytiden kan være også, så vel anbefalt denne her fra min side. 

 

Terningkast:

Da var årets JulefilmFestival over for denne gang, og jeg håper noen har fått noe ut av disse anmeldelsene. Så da gjenstår det vel bare å ønske alle en God Jul og et godt nyttår så håper jeg noen popper innom her også til neste års utgave. God Jul.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar